Saturday, November 11, 2006

Snus

Vice VD:n och jag hade precis kommit tillbaka från ett möte Stoke-on-Trent. Vi skulle egentligen ha övernattat där, men när vi blev medvetna om vad kvällen hade att erbjuda tog vi oss tillbaka till London igen. Chefen ville nog gärna gå till byns pub och möta lite blonda flickor, men jag styrde honom bestämt mot stationen och tåget mot London. Vi har aldrig delat smak vad gäller kvinnor. När man är ute “on the road” så brukar det bli ett vanligt samtalsämne. Vi diskuterar flygvärdinnor, men aldrig har vi enats om samma tjej. Tur det kanske, så slipper vi konflikter. Nej konflikt blir det nog ändå inte bli eftersom vi inte ens skulle våga drömma om att möta någon av dem utanför kabinen. I vilket fall...
Vi hamnade på en restaurang strax bredvid vårt hotell vid Portman. Restaurangen låg en halvplan under gatunivå och ett dunkelt ljus mötte oss när vi klev in.
Vi blev hänvisade till ett bord långt in i restaurangen.
När vi börjar undra om de har glömt bort oss, så kommer en jättesöt servitris med menyerna. Hon var verkligen exotisk. Mörkhårig, med en vacker ton i hyn. Jag gissade på Sydamerika medan min kollega gissade på södra Europa. Hon var hur trevlig som helst och hade vi inte redan suttit ned, så hade hennes leende fått oss falla pladask i golvet.
Jag lägger min snusdosa på bordet och greppar menyn. Efter att ha konstaterat att det inte fanns så mycket att välja på, gjorde vi vårt val.
När servitrisen kom tillbaka för att tå vår order, så får hon syn på min snusdosa. “Are you from Sweden”, frågar hon.
- Visst är jag det, svarar jag (vice VD:n är däremot varken svensk eller engelsk).

Det visar sig att hon läser i London, men är från Sundsvall. Hon är dessutom halv-thailändska. Det hade vi aldrig gissat.
Efter en trevlig middag och chit-chat med servitrisen, så erbjöd vi henne en summa pengar för att guida oss i London följande dag. Hon ställde glatt upp och hon var en fantastisk guide. En otroligt söt sådan.
När vi satt på planet till vår nästa destination började vi diskutera flygvärdinnor igen, utan att kunna enas. Smuttandes på vår champagne halkar diskussionen in på vår personliga guide i London. Unisont utbrister vi båda “hon var söt!” Vi höjer glasen och har för en gångs skull enats. - Deal?
- Yes, it’s a deal!

No comments: