Wednesday, April 18, 2007

Vin

Jag tänker ibland tillbaka på när jag egentligen började beställa in rödvin på flaska på krogen. Självklart startar jag med öl, men sedan brukar det bli en helflaska rött som jag delar med whoever jag är tillsammans med.
Sådant kunde man bli nedslagen för när jag var yngre. Jag tror inte ens att bartendern skulle ha tillåtit en sådan beställning. Att dricka annat än öl eller mixade drinkar var nästan tabu.
Men ändå var man hur häftig som helst när man satt i någon park och drack La Garonne och päronsoda.
Varför vi drack ett sådant skitvin, som vi till och med var tvungna att blanda ut med päronsoda, är något som jag fortfarande förundras över.
Satt och filosoferade med en polare på en bar häromdagen och nämnde just det här med La Garonne och päronsoda.
- “Du, varför söp vi alltid på La Garonne och päronsoda när vi var yngre?”
- “För att det var lätt-spytt”, svarade han.

Det är ju ett toppenargument alltså!

3 comments:

Miss Baglady said...

Det är tur att man lär sig med åren vad som ska drickas och inte. Nuförtiden kanske man väljer bort "lättspytt"-alternativet i första gallringen, även om man ramlar över sådana exemplar ibland ändå.:)

Kent said...

Känner en viss eftersmak...

Bull said...

Uuuuhh... La Garonne.
Hemska flashbacks! Fast det är klart, Nyköpings brännvin med sockerdricka var värre. Och det var inte ens lätt-spytt.