Friday, November 03, 2006

Fel säsong

Ovanför mig är himlen klarblå, men tittar man ut genom fönstret från den höga byggnad som jag jobbar i, så ser man att hela staden ligger insvept i ett dis. Det måste vara något säsongsbetonat. Solen står dessutom lågt, vilket kan ge upphov till illusionen av att hela staden ryker. 23 grader varmt är det i alla fall. Det kan man inte klaga på i november månad.
När det handlar om mode, så måste jag medge att jag älskar hösten. Förvirringen är total bland flickorna. Ska de gå i sommarkläder eller vinterkläder? På vägen till jobbet ser jag dagligen djärva lösningar och tecken till kreativitet (samt förvirring). Höga läderstövlar, kort-kort kjol och bara axlar. Virkad mössa, jeans och barfota i sandaletterna. Tjocka mockastövlar med fårullskant, linneklänning och kortärmat.
Vad är det med kvinnor som gör att de inte kan vänta in kylan innan de drar på sig läderstövlarna? Precis såsom julskyltningen, så verkar det bara börja tidigare för varje år dessutom. Redan i början av september kunde man skåda de första stövelflickorna. Strax över 30 grader var det då. Förmodligen är det de flickor som då drabbades av fotsvamp i sina stövlar, som man nu ser gå barfota i sina sandaletter, i november.
Alltid lika intressant i mars månad dessutom. Då ser man sommarlängtande flickor som försöker undvika snöslasket i sina nyinköpta sandaletter. Kvinnor och skor alltså! Ett fenomen som ingen man någonsin kommer att förstå sig på.

No comments: