Thursday, April 12, 2007

Min hair stylist

Jag har beställt tid för klippning i morgon. Det är på tiden, för håret börjar bli olydigt.
Hur väljer man en frisör förresten? Eller heter det kanske hair stylist nuförtiden? Min hair stylist är 23 år och har en frilla som jag kan lova att hennes mormor sover dåligt över. Hennes hår är ett “ordnat” kaos som är färgat i regnbågens spektrum och kläderna lutar åt progrock-hållet. Men hon är duktig på det hon gör och jag är alltid nöjd efter ett besök hos henne.
Jag undrar varför frisörer själva alltid ser så ovårdade ut (här gör de det i alla fall)? Om jag hade dömt henne efter utseendet, så skulle jag aldrig ha låtit henne ens röra vid mitt hår.
Det spelar ingen roll hur fin en restaurang är till exempel,- om kocken ser ut som något som katten släpat hem, så skulle jag nog tänka två gånger innan jag satte mig till bords. Eller en läkare till exempel, jag skulle aldrig överlåtit mitt liv i dennes händer om han vore virrig och såg konstig ut. Men däremot en hair stylist, kan se hur konstig ut som helst, och ändå är man inte rädd för att sätta sig i stolen. Frisörer har ändå en sax i handen...
Ju konstigare de själva ser ut, desto duktigare är de verkar det nästan som. Måste vara det enda yrke i världen där det förhåller sig på det viset.
Trots att jag har svårt att höra vad hon säger på grund av alla piercings och grejer hon har runt munnen, och i munnen, så känner jag mig helt lugn när hon står över mig med sitt galna utseende och en sax i handen.
Hade jag däremot hade varit 5 år gammal, så skulle jag nog ha skrikit högre vid åsynen av henne än av tandläkaren.

4 comments:

Cliff Hanger said...

Jag hade en tandläkare en gång som hade sjukt mycket tandsten, såg det ut som. Jag går inte till honom längre.

Miss Sophie said...

...de orkar kanske inte bry sig...jag slarvar själv med min make-up fast jag ska vara någonslags make-up artist. Eller måste man testa lite nytt och se hur det funkar med omgivning osv.

Men den där cliff hanger...shit! Hade inte heller gått dit.

El_Pedro said...

jag valde frisör helt omedvetet.

Ringde till fel ställe och gick dit bara för att jag orkade inte boka om tiden.

skitsoft tysk gubbe i blommiga skjortor. Billigt och rätt bra.

sådan ställen du beskriver ger mig kalla kårar....

Cliff Hanger said...

El Pedro - Tysk gubbe i blommig skjorta, det låter som du i det här inlägget:
http://denandrabloggen.blogspot.com/2006/10/im-survivor.html