Friday, December 01, 2006

I dessa tider...

Ah, julen! Varför måste julen infalla i december månad, när det ändå redan är så mycket att stå i?
Julen borde istället, med framgång, kunna förläggas till mars månad, då det är lite lungnare.
Funderar ibland på om det är julen som gör att december är en stressig månad, eller om det beror på att det är sista månaden på kalenderåret. Förmodligen är det en kombination, vilket ytterligare stärker mitt förslag om att flytta på julen. Två stora högtider under samma månad, är en för mycket. Och de stackars amerikanerna har dessutom Thanksgiving att tampas med i slutet av november – hujedanemej!
Lucia höll jag på att glömma bort. I Sverige har vi alltså 3 stora högtider under en och samma månad. Inte undra på att det är stressigt och att så många väljer att ta livet av sig under just denna månad.
Om man ser till Luciakostymen, så borde Luciahögtiden i stället förläggas till de varma sommarmånaderna (ytterligare ett förslag som kommer att bli nedröstat).

Julen, - visst gillar jag högtiden och allt mys runt omkring, men varför blir vi så uppspelta över något som ändå inträffar varje år? Så vitt jag vet, så har inte julen uteblivit någon gång. Den kommer med säkerhet, varje år. Ändå envisas vi med att nästan stressa ihjäl oss, och få magsår på köpet, under denna månad. Det råder nästan en sjuklig fixering vid den “traditionella julen”, - ett begrepp som också kan diskuteras. Vad är en o-traditionell jul?
Men julen är ändå en underbar högtid. Vi svenskar behöver lite ljus i vintermörkret. Om man befinner sig utomlands, så firar man dessutom julen, om möjligt, ännu hårdare än vad man hade gjort hemma i Sverige. Det är som om man har glömt bort hur man firar julen och därför överdriver man bara för att vara på den säkra sidan.

Hela staden skimrar i blinkade ljus och på varuhusen spelas välkända melodier som man inte kan undgå att nynna med i. Julmusiken hör till, men det finns en låt som jag inte tål – Mariah Careys, All I want for Christmas... - Blä, spott och fräs! Vet inte varför jag har så svårt för den låten. Kanske beror det på att jag blev hjärntvättad under en mässa som jag jobbade på, i december för några år sedan. I fyra dagar spelade de samma sång, 8 timmar om dagen! Jag nynnande på den i sömnen.
Julkommersen verkar tillta för varje år och dekorationerna i år är vackrare än någonsin, men jag kommer nog aldrig att glömma det året då de hade korsfäst jultomten.
Tycka vad man tycka vill om julen, men nu ska jag plocka björkris för majstången och ikväll ska jag undersöka var de säljer de där attans äggen som man lägger godis i...

10 comments:

Miss Sophie said...

"...kommer nog aldrig att glömma det året då de hade korsfäst jultomten."

:-O
VA?!
Varför?

Shadow said...

De lyckades blanda ihop Jesus, jultomten, påsk och jul.
- Va'?!, är inte Tomten en biblisk gestalt?...Typ.

Stefan said...

hahaha! allvar? Man skulle vilja lite av det de rökte innan de fick för sig att spika upp tomten...

fan det verkar aldrig ta slut på dårar

Me My Self And I said...

Hej! Tror det har något med den däringa Jesus att göra, men han föddes knappast i december...=)

Cliff Hanger said...

Jag hetsar inte upp mig nämnvärt över julen. Det finns det andra i min närhet som gör och det räcker bra så. Det finns också fördelar med att ha få personer att behöva köpa julklappar till.

Cliff Hanger said...

Värsta julmusikartisten är nog ändå Peter Jöback. Smörigt och fjolligt (han får vara hur fjollig han vill men jag behöver inte gilla fjollig sång).

Nini said...

Inte jul i mars!! Jag fyller år i mars och det är helt värdelöst att fylla år samma månad som jul. Det vet jag för min kompis fyller år den 16:e dec...

Ms.Take said...

*djupt andetag*
Juljuljuljuljuljul

Jag älskar *djupt andetag*
Juljuljuljuljuljul... o.s.v.

:)

Shadow said...

Ms. Take > Fattar...

linda m said...

jag älskar julen, dock INTE den norska julmaten :-(
Men snälla, låt bli tomten, han är ju bara snäll.. ha-ha
lycka till med sillen...