Wednesday, April 11, 2007

Förutfattad mening

Idag såg jag något mycket störande. Det borde kanske inte vara så störande egentligen, men det var en syn som jag hade svårt att bearbeta.
Jag satt på rökavdelningen på McDonald's och bredvid mig sätter sig en kille med Downs syndrom. Med van hand hivar han upp ett paket cigaretter och tänder en cigarett. Det borde inte vara något konstigt med det egentligen, men det var bara att jag aldrig har sett någon med Downs syndrom röka tidigare. Det såg så fel ut.
- Ett klart fall där jag hade en förutfattad mening.

2 comments:

Nini said...

Jag hade nog (tyvärr) oxå reagerat. Säkert tänkt nåt i stil med: Av alla saker nån lärt honom var väl det där jävligt onödigt!

Snacka om att såga killens intelligens totalt. =(

Usch... Hej jag heter Nini och jag har förutfattade meningar.
HEJ NINI!!

Cliff Hanger said...

Men Nini, folk med Downs syndrom HAR lägre intelligens. Och jag tror att det är därför man reagerar med avsmak. De vet inte sitt eget bästa. Jag har inte sett någon med Downs syndrom röka, men kan tänka mig att det ser ut som att se ett barn röka.