Friday, December 08, 2006

Budget

Fick redovisat lite siffror för mig idag.
Vi ligger 29,3% efter i vår budget. Inte bra alls och det har kallats till krismöte i vårt boardroom.
Jag knallar in och sätter mig, får kaffet serverat och gör mig beredd på ett maratonmöte.
29,3% är ju ändå en ganska stor siffra som inte ens jag kan nonchalera.
Mötet öppnas och vid närmare granskning visar det sig att det hela inte var så farligt ändå. Vi ligger nämligen bara 1,7% efter, jämfört med förra årets försäljningsiffror. Med tanke på oljepriser, krig och andra krafter som påverkar den totala marknaden, så ligger vi ganska bra till. Dessutom så ligger vi mycket bättre till än många av våra konkurrenter.
29,3% får en att undra vem fan det var som godkände årets budget? En ökning på närmare 30% hade alltså någon förutspått. I dessa tider?! Denne person borde ifråntas sitt MBA omgående.
Vad gör vi då för att få ordning på siffrorna? Jo, självklart så justerar vi budgeten och allt är frid och fröjd igen.
Det är en av de fördelar man har när man inte är ett börsnoterat bolag. Nu ligger vi bara 5% efter i budgeten och jag kan luta mig bakåt och slappa igen. 5% är lagom. Varken för mycket eller för lite, för alla vet ju att om vi skulle klara budgeten så kommer den att bli skyhög nästa budgetår i stället. Procent är mycket relativt!
Nu gäller det bara att ta igen de 1,7% som saknas för oss att brejka even med förra året.
Men vi har fram tills mars att fixa det på, så jag behåller lugnet och fortsätter att fila på min julklappslista i stället.
- Folk vill inte ha nötknäckare längre va’?

4 comments:

Nini said...

Nope det ska vara flat-screens & x-boxar...

Jag kan tänka mig en bil oxå :)

Budget är för övrigt ett fulare ord än....luder!!

SixesAndSevens said...

Jag vill ha en ny kamera. I fall nån undrade.

Ms.Take said...

beror på hur coola nötknäckarna är. Designade av alessi, då går det bra :)

Jag kommer ihåg en riktigt gammaldags skruvnötknäckare av trä från min barndom. Man la nöten i hålet och skrivade sedan i den tjocka träskruven, som till slut knäckte nöten.

Aaaah, nostalgi...

Shadow said...

På tal om nostalgi, så la vi alltid nötterna under farfars gungstol.