Thursday, April 05, 2007

Kvinnor och jobb

Jag var ute och åt lunch med en affärsbekant. En kvinnlig sådan.
Efter maten beställde vi kaffe och hon börjar prata om hur kvinnor inom yrkeskåren inte blir rättvist behandlade. Om hur det tas för givet att kvinnor alltid skall serva männen.
Servitrisen kommer in med kaffet.
- “Ta kaffe till exempel”, säger hon, “Du, Shadow, skulle väl aldrig be din assistent om att hämta kaffe åt dig?”.
- “Jodå, det händer allt ibland”, svarar jag, “särskilt om jag har fullt upp och inte kan komma ifrån telefonen”.
Hon ser helt paff ut och jag kan se hennes besvikelse över mitt svar. “Det trodde jag verkligen inte om dig” säger hon. “Du borde ta bättre hand om din assistent, för du vet väl att du sårar hennes känslor som individ varje gång du ber henne om kaffe?”.
- “Min assistent är en HAN”, svarar jag.

Snacka om förutfattad mening...

3 comments:

Ms.Take said...

Ahahahahahahaha. BRA jobbat!
Min assistent är också en han, har alltid varit. Det har orsakat (för dem) enormt pinsamma situationer i mötesrum med personer som inte träffat mig förut. =)

Shadow said...

Jag har erfarenhet av båda, men för mig funkar bäst med män tycker jag. Sekreteraren är däremot en kvinna.

Nini said...

Jag är assistent och kvinna och det funkar alldeles utmärkt för mig =)

Men jag tror att jag har en högst manlig själ. Faktiskt.