Tuesday, April 03, 2007

Automatic update

En sådan där djäklans automatisk update, som ingår i Windows, fick idag vår server att krascha.
De flesta människor rör ju inte inställningarna, utan låter datorn få bestämma när den ska ladda ned och installera uppdateringar. Idag var tydligen en sådan dag.
Klockan 09:30, när de flesta här slår på sina datorer, började allas datorer att ladda ned uppdateringen samtidigt. Som vanligt när det gäller Windows, så är det bara några säkerhetsluckor som ska fyllas igen, men med tanke på storleken på filerna så kan man ju undra om det inte är ett helt nytt operativsystem som laddas ned.
I vilket fall som helst så pallade tydligen inte våra servrar av trycket och hela skiten säckade ihop.
Jag hörde även att det var problem hos andra företag i byggnaden, så en ny teori, enligt vår administrativa avdelning, är att själva huvudkabeln till byggnaden är för tight. Jag är ingen expert och skiter i hur de löser problemet, men något måste göras åt saken omedelbums.
Jag kunde inte komma ut på nätet och en av de första uppgifterna jag har en måndagsmorgon är koppla upp mig till börsen och köpa valuta från diverse banker. De första 30 minuterna av valutahandeln är oerhört viktiga för hur våra inköp styrs resten av veckan.
Fram tills förra året hade vi direktlinjer till börsen och banker, men i och med att bandbredden numera är så stor, så valde man att förlagga allt via internet. Smart drag!
Företaget kan tacka 3G för att vi kan fortsätta att importera denna veckan.
Idag är första, och förhoppningsvis sista, gången jag tvingas köpa 10 miljoner Euro över min mobiltelefon.

5 comments:

Nini said...

Måhända det var första och kanske sista gången, men erkänn att det måste varit rätt bra känsla att du fixade det trots nätkrasch!!

10 miljoner euro.... sjukt mycket pengar... Om du vill så kan du få "tappa bort" 100.000 euro till mitt konto. Skulle det märkas tror du? *s*

Lo said...

Bra idé nini! ;)hade inte varit fel så här till jul!

Miss S said...

Mig också, Shadow....!!! Glöm inte mig! ;D

Shadow said...

Om jag skulle “tappat bort” pengar, så skulle jag ha gjort det till mitt eget konto så klart... Nej, Rädda Barnens konto menade jag!

Nini said...

Vad kan vara mer Rädda barnen än att rädda mig???