Monday, April 02, 2007

Nedgradering är bra!

Fredag och lördag var jag ute på en kortare resa. Resan tar i och för sig 7 timmar enkel väg, men det blev ändå bara en natts övernattning.
Jag brukar normalt unna mig minst två natters övernattning, men denna gång blev det som sagt en snabbvisit.
Jag reser samma rutt ganska ofta och känner flygvärdinnorna väl. Jag har även varit ute och festat med en del av dem. Det är riktigt sköna tjejer och de har alltid roliga historier eller gossip att berätta, men det tar jag någon annan gång.
När jag reste nu i helgen, så var det väldigt lite folk på planet. Planet, en jumbo, var nog knappt fyllt till en fjärdedel och i businessklassen var vi bara två personer. Vi hade alltså en flygvärdinna vardera som passade upp oss. Jag satt och småpratade i någon timme med en av dem och sedan gjorde jag mig redo att sova i några timmar.
Trots att sätena i businessklassen är stora och rymliga, så har jag ändå svårt att sova i dem.
Jag låg och vände och vred på mig ett tag, utan att kunna somna.
När jag gick på toaletten så spanade jag bakåt i planet och kunde se hur de i ekonomiklassen låg och sov över fyra säten i mittraden. Det såg mycket bekvämt och skönt ut, och alla sussade som stockar.
Jag gick tillbaka till mitt säte och plockade med mig filt och kudde och gick sedan och la mig över fyra säten i ekonomiklassen. Jag somnade nästan direkt.
En flygvärdinna väckte mig när det var en kvart kvar till landning och yrvaken som jag var, så spände jag fast mig där jag befann mig i turistklassen.
Jag har nog aldrig tidigare sovit så skönt på ett flygplan och jag kan intyga att i vissa fall så är faktiskt en nedgradering bättre än en uppgradering.

No comments: