Wednesday, December 20, 2006

Nu har jag två

Igår kväll fick jag äntligen tummen ur och började skriva alla de julkort som ska skickas iväg. Jag vet att det är sent och därför valde jag kort som det bara står “Gott Nytt År” på.
Hela adresslistan har jag sedan tidigare år lagt upp på datorn, så att jag kan trycka alla adresserna direkt på kuverten.
Självklart valde då skrivaren att kasta in handuken när jag hade tryckt endast tre kuvert. -F-n, man tror inte att det är sant alltså! Jag hörde en massa konstiga ljud från den och det lät som om något hade fastnat. Kugghjulen som driver avläsaren på scannern hade hakat sig och stod och hackade på samma position. Scannern har jag aldrig använt, så jag förstår dock inte anledningen.
Det är en sådan där skrivare som har allt, - scanner, copy och printer. Dessutom så är den utrustad med slots för de flesta flashcards som finns på marknaden, så att man printa fotografier direkt ur skrivaren utan att behöva gå via datorn. Men jag har faktiskt aldrig använt någon annan funktion än själva skrivaren. - En jättebra skrivare från HP, men sanning är att jag har haft problem med den ända sedan den flyttade in i mitt hem. Programmet som driver skrivaren har också ofta, helt oförklarligt, försvunnit eller upphört att fungera. Jag har behövt installera drivern flera gånger under det dryga år som jag har haft printern.
Igår, när printern började hacka, så kände jag mig lite som Ms. Take och jag började banka på utsidan för att hackandet skulle släppa. Men det bara fortsatte och jag fick felmeddelanden om att scannern krånglade. Jag skiter i scannern, det var ju bara skrivaren jag ville använda!
Varje gång jag stängde av strömbrytaren och satte på den igen, så var det samma visa. Ett jäklans hackande med påföljande error-meddelande.
Jag bankade hårdare och hårdare på skitskrivaren och till slut råkade jag spräcka glasskivan för scannern. Då blev jag förbannad. Jag slängde hela skiten i golvet, drog på mig ytterjackan och stack iväg till närmsta elektronikbutik.
Jag har ofta kommenterat till frun om att det är galenskap att ha elektronikbutiker öppna till klockan 23, för vem f-n skulle någonsin köpa elektronik så sent på kvällen? – Ingen mindre än jag.
Jag var beredd på att det skulle kosta mig skjortan, så jag hade redan bestämt mig för att jag bara ville ha en skrivare, helt utan alla andra funktioner, som jag ändå aldrig använder. Döm om min förvåning då killen i butiken visar mig en Canon för runt motsvarande 800 spänn. En färgskrivare som printar snygga foton dessutom. Det var inget att snacka om, jag köpte den på direkten.
Tillbaks hem igen, installera programvaran och koppla upp printern. Jag testprintar och den är verkligen tyst och smidig. HP:n förde däremot ett jäklans liv. Jag borde ha köpt japanskt från början alltså!
När jag printat klart, så fångade HP:n min blick, där den låg i sitt bedrövliga skick på golvet.
Jag lyfte upp den på skrivbordet och kunde inte låta bli att testa den igen..., och se på fan, - den funkade igen!?
När jag spräckte glaset så måste scannern ha lagt av att hacka och nu fungerar den utmärkt som en vanligt printer, - precis det ändamål som jag nyss köpte en Canon för.
Så jäklans typiskt alltså! Men jag kan ju alltid glädja mig åt att min Canon är mycket tystare än HP:n och släktingarna kan se fram emot ett mycket stiligt nyårskort.

10 comments:

Nini said...

Dessutom fick du avreagera dig ordentligt OCH ha sönder nåt!! Det kan ju inte bli bättre :)

danne said...

Välkommen tillbaka, fast du bara är skuggan av dig själv! Har vi sagt god jul än, eller ska vi vänta några dagar till?

Shadow said...

Tjenare Danne. Visst kan vi säga god jul, - GOD JUL!

danne said...

Apropå nattöppet så kan man undra varför dessa butiker inte behagar öppna för än 11 på förmiddagen. Antagligen för att de har öppet på kvällarna, eller? Stängt, stängt, stängt, troooooots att det står desperata människor utanför som behöver nytt headset till skypen. Slackers, det är vad de är. :-)

Shadow said...

Här öppnar de åtmintone klockan 9.

Fabbe said...

Det verkar som om du och Ms take har en hel del gemensamt

Shadow said...

Fabbe > Vår frustration över maskiner som inte fungerar representationsmiddagar kanske.

Fabbe said...

Ja kanske det kanske, fast jag tror det är något annat, och jag har en känsla av att du vet vad jag menar.

Shadow said...

Fabbe > Åter igen talar du i gåtor. Det vi har gemensamt kan väl kanske vara Nini då... :)

Fabbe said...

Ja det måste vara det jag menar, vi säger att det är det:)