Wednesday, January 24, 2007

Polotröja


- "Kan du köpa några snygga polotröjor?", bad jag felaktigt min mor när de skulle komma för att hälsa på över jul.
Det hon köpte med sig var inte riktigt det jag hade tänkt. Hon hade köpt tröjor med höga kragar som man viker ned.
Jag hade tänkt mig typ tennisskjortor, de som på engelska kallas för polo-shirts. Det min mor hade med sig var turtle-necks.
Det var mitt eget fel, eftersom jag inte tänkte på att polotröjor är något helt annat i Sverige. Men varför kallas tröjor med höga kragar för polo i Sverige, medan resten av världen syftar på tennisskjortor?

11 comments:

Maria said...

Jag vet att man i england ibland kallar polotröjor för just Polo-necks... i allafall sjunger Bom Town Rats om Polo-necks i låten Please don't go! Men vem är Sir Geldof att uttala sig om den saken...

linda m said...

nå..i sverige vet väl ingen vad POLO är..? det är väl ingen (inte ens kungen) som utövar den sporten här?

El_Pedro said...

min första reaktion är ju vad fan du skall ha polokrage?
det är ju fult som skam


sedan nu så ser jag att så var inte fallet :)

Lo said...

fast svart polotröja, svarta byxor och en svart rock över kan vara jäkligt snyggt på en stilig man! :)

Nini said...

Jupp det håller jag med om... speciellt om mannen dessutom har skyddsväst under polotröjan...

Eller, det kanske bara är jag som gillar sånt??

Lo said...

haha Nini! skyddsväst hade jag inte tänkt på! men ja, varför inte ;)du har lite rätt...:)

David said...

En bra karl reder sig själv utan skyddsväst och svart också för den delen! De sakerna är ju ändå bara yttre attribut som befäster en massa stereotyper.

Shadow said...

Maria > Där ser man. Britterna ligger bakom...

Linda > Skulle inte förvåna mig om kungen spelar polo i sin trädgård bakom slottet...

El Pedro > Precis!

Lo > Låter som en stil från 80-talet...

Nini > Nu hänger jag inte riktigt med. Skyddsväst?
Förresten, om man tar fel på tangentläget när man skriver ditt namn, så blir det Bubu...

David > De yttre attributen kan också framhäva en "bra karl".

Nini said...

Oh nevermind me :)
Allt prat om svarta kläder fick mig att tänka på livvakter och muskler och skyddsvästar och och och.... *suckar nöjt*

Bubu funkar.
Puss blir lätt Piss om man hamnar lite fel.... Hihi!

Ms.Take said...

Polokrage (svenska varianten) är GRYMT sexigt på en man, det enda som slår det är en riktigt snygg skjorta.

På svenksa kallas det som du är ute efter för piké. Just fyi =)

Shadow said...

Ms. Take > Tack för upplysningen. Jag har nu bett min mor att köpa med sig några piké-ter, när de kommer hit i mars. Några originella mönster eller färger, så att jag kan stila mig på golfbanan.