Thursday, January 25, 2007

TV-licens

Strax efter middagen, vid 8-tiden, så ringer det på dörren.
Utanför står en liten gubbe och förklarar att han är från det statliga TV-bolaget och har kommit för att inkassera TV-licensen som vi har "misslyckats" med att betala (hans ord).
Jag förklarar för honom att jag inte tittar på någon statlig TV-kanal och därför inte tänker betala.
Han sträcker sig upp på tårna och förklarar att alla minsann måste betala TV-licensen.
Jag har inte ens kopplat TV-antennen till TVn. Allt jag kör på är en parabol och bredband och så vitt jag vet så kan jag inte ens få in de statliga kanalerna.
Jag morrar, Grrrrrrrr, och stirrar honom djupt i ögonen varpå han säger att utlänningar kanske inte behöver betala ändå. Han sjunker tillbaka ned på sina hälar, räcker mig ett inbetalningskort och muttrar "if you like to". Sedan försvinner han nerför trappan som ett skott.
Frågan är varför de skickar en pensionerad gubbe som bara är en tvärhand hög för att inkassera TV-licensen? Hade det stått en bjässe, eller en lättklädd dam, utanför så hade jag ju betalat direkt.

2 comments:

Nini said...

"if you like to"?

Sjukt artig liten gubbe ändå. Här är det ju ord å inga visor. Pay up eller vi skickar det till kronofogden.

Shadow said...

De verkar ta TV lite mer seriöst i Sverige...