Thursday, January 25, 2007

Arbetsmiljö

Vitlök, sprit eller helt enkelt bara dåligt skötta inälvor...
Taskig andedräkt är ett stort problem på vårt kontor. I alla fall enligt mig.
Det finns massvis med arbetsmiljölagar om hur många krukväxter vi måste ha, hur hög ljudnivån får vara och hur långa våra arbetsdagar ska vara, men det finns ingen lag som reglerar taskig andedräkt. Av alla problem som kan tänkas finnas inom en arbetsplats, så måste ändå detta vara ett av de mest angelägna problemen.
Jag hör dagligen kontorsflickor som smygpratar om sina kollegors andedräkter.
Jag kollar med min sekreterare ibland och hon intygar alltid att jag är “fresh” och “no problem at all”. Men däremot så beklagar hon sig över sin chef på personalavdelningen för att han luktar pyton och jag kan hålla med om att han inte är någon HIT.
Många av de äldre herrarna stinker och ibland även en del unga killar. Man kan undra om de helt hoppar över tandborstningen.
Jag funderar på att skicka in ett anonymt förslag till personalavdelningen och föreslå att man placerar pappersmuggar och Listerine vid handfaten på toaletterna, med förhoppning om att det kommer till användning.
För kvällens middag ska jag dela taxi med två styrelsemedlemmar, men jag kommer medvetet att låta dem åka iväg utan mig. Jag tar en egen taxi, för jag klarar inte av deras andedräkter.
En kille som jobbar under mig har också en hemsk andedräkt. Det händer ofta att vi diskuterar saker och ting ståendes i korridoren och han undrar nog varför jag alltid vill diskutera med ett avstånd på två och en halv meter mellan oss. Varje gång han försöker krympa avståndet, så tar jag ett steg bakåt.
Det är ingen tillfällighet att alla på kontoret tycker att jag är jättesnäll som alltid bjuder folk på tuggummi.

10 comments:

Nini said...

Det där är verkligen hemskt!!
Min frisör har ganska rancid andedräkt, men nu har hon slutat röka så jag hoppas den blir bättre...

Jag har lite nojja över det där, så jag har alltid tuggummi i väskan.

Shadow said...

Bra, då har du ju alltid pussberedskap.

Lo said...

låter som om det är många som har dålig andedräkt på ditt jobb, kan det vara nån skum gemensam krydda ni äter till lunch? eller så stressar ni så mycket att ni får magkatarr!:)

fröken K said...

hur kan man på nåt snällt sätt säga att personen har dålig andedräkt då? det är ju inte alltid de tar emot tuggummi...

Shadow said...

Lo > Stress gissar jag på. Jag känner mig däremot nästan aldrig stressad.

Fröken K > Ja, det är känsligt.

Nini said...

Man kan inte säga det på nåt snällt sätt för hur snällt man än säger det så kommer personen ta jätteilla upp... Tyvärr =/

Yupp, klart jag har pussberedskap :)

Lo said...

gött! då har du god andedräkt då! :)

Shadow said...

Lo > Yes, inga problem.

Lo said...

idag har jag upplevt det! Det satte sig en väldigt pratglad kille jämte mig på kursen. Han fullkomligt stank ur munnen, jag kan inte ens beskriva vad det luktade för då mår jag illa. Det till och med stank när han andades ur näsan, hela salen var förpestad efter 6 timmar och jag hade svårt att koncentrera mig på vad föreläsaren sa. Så, nu vet jag hur du har det! :(

Adam said...

Det värsta som finns är när man ska träffa någon man är kär i, men två minuter innan det inser att man har en dålig andedräkt.