Thursday, January 25, 2007

Hjälp en kluven man

På den ena av mina arbetsplatser är det storflyttning på gång. Efter en ganska diskutabel omstrukturering av huvudkontoret, så ska alla avdelningar flyttas om. Det ska bli ett öppet kontorslandskap, där inga fasta föremål får vara högre än 140 cm (träd i krukor undantaget).
Kontoret ska i samma veva renoveras och bli snyggt.
Min avdelning ska göra den längsta flytten av alla. Vi ska flyttas diagonalt över kontoret, längst ned till ena hörnet. Skönt dock att vara placerad i ett hörne och dessutom får vi den bästa utsikten. Vi kan drömma oss bort i solnedgången, eller räkna flygplan på inrikesflygplatsen. Från den sidan av byggnaden kommer vi dessutom att kunna se både havet och bergen. Någon i styrelsen kom och bad om ursäkt för att vi blir placerade i ett hörne, när vi i själva verket inte kunde ha fått en bättre placering. Det blir alldeles utmärkt, -“tack så mycket”, sa jag till honom. Ett hörne betyder ju ändå en viss “privacy” i ett öppet kontorslandskap.

Nu försöker resten av gänget i avdelningen (härefter kallat “desk”) att enas om hur de ska sitta. Vårt “desk” består av 13 personer som ska sitta i formation om två led som är vända mot varandra, skrivbord mot skrivbord, utan ens en halvvägg mellan borden. I ena änden sitter jag. Självklart är de bästa positionerna utefter väggen, eftersom man då kan få lite privacy på sin skärm också. Alla diskuterar ivrigt var de vill sitta, men de vet inte att jag redan har gjort en placeringslista. Den är i och för sig inte spikad, så det finns fortfarande lite spelrum och chans till improvisation. Jag är redan förberedd på att vissa av flickorna kommer att tycka till om både det ena och det andra. Det förhåller sig som så att det finns två rivaliserande grupper inom vårt lilla desk. Jag har bestämt mig för att lösa upp dessa två grupper och placera folk så att de inte längre kan gadda ihop sig med sina allierade.
Detta är just nu det som jag är mest ängslig över. Gör jag rätt i att försöka bryta upp pakterna, eller bör jag respektera att de finns? Kanske blir det som att pissa i motvind, att allt kommer tillbaka som en fet stor käftsmäll?
Dagens i-landsproblem, kan tyckas, men jag känner mig kluven i hur jag ska göra.

Om jag bryter upp pakterna...
Scenario 1: Folk kommer att fortsätta att jobba med sina tidigare partners och därför blir det väldigt hög volym när alla ska prata diagonalt över vårt desk.
Scenario 2: Folk vänjer sig och förstår att de måste samarbeta och vara vänner för allas trevnad.
Scenario 3: Folk förblir rivaler men förstår att de måste samarbeta för att kunna nå resultat i jobbet.
Scenario 4: Hela gänget gör revolt, en väpnad revolution, en kupp mot mig och snor min skrivbordsstol.

Ja, suck alltså. Hur jag än vänder och vrider på det, så blir det aldrig riktigt bra.
Det var då det slog mig att det vore ett ypperligt läge att fråga er bloggvänner om hjälp. Någon gång kan ju bloggen få göra lite nytta också!
-Please help me...., snyft!

9 comments:

Systeryster said...

Hmmm svårt. I och för sig så har du ju valet också att inte bryta upp pakterna.

Scenario 5, du bryter INTE upp pakterna.
Jag kan tänka mig att det blir mycket tystare om du inte splittar pakterna, mest för att de har närmare till sina vänner, alltså motsatsen till scenario 1. Tyvärr är sannorlikheten stor att pakterna då blir paranoida och tror att alla samtal som pågår lite tyst inom en pakt, handlar om den andra pakten. Den typen av paranoia leder tyvärr till att klyftan mellan pakterna blir djupare och djupare. Hence, sammarbetet mindre och mindre.

Mitt råd är absolut att du skall splitta pakterna för att när man ser på värsta tänkbara scenario, så är det värre att inte splitta än att splitta.

Föresten, även om scenario 4 inträffar så har du ju uppnått ditt mål...de sammarbetar! :)

Shadow said...

Systeryster > Tackar ödmjukast för dina visa ord. Jag kommer att ta dessa under consideration, när jag gör mitt slutliga beslut. Du har dessutom helt rätt angående scenario 4, det är ju samarbete på högsta nivå och det enda jag behöver göra är ju att köpa en ny stol.

Mr.M said...

scenario 5: Vid uppbrytning kommer de aldrig att finnas på sina platser utan är alltid vid någon av sina vänners platser och snackar skit? Få in folk på samarbetsspåret istället. Det värsta är när de får snacka ostört. Då finns det risk för bl.a. polarisering.

Stefan said...

Jag tror att du ska bryta upp pakterna. På mitt förrförrförrförra arbete hade vi en chef som en gång i månaden möblerade om totalt. Man visste inte in eller ut när man droppade ned den första dagen i månaden var man skulle sitta och vem man skulle sitta breve ( och trust me det fanns en del okokta makaroner jag inte ville samarbeta med) men det fanns liksom inge val och tja...efter ett tag så vart det rätt schysst stämmning och tja...en bra arbetsmiljö. Nu kanske det är ett exeptionellt exempel men där jag idag arbetar så var vi förut spridda på 3 olika ställen i stan och en dag beslöt chefen smälla ihop alla enheter och flytta till samma lokal och ett tag var det gruppbildningar men chefen placerade olika personer från olika enheter till samarbetsteam och det funkar fett idag.

Det jag tror ä viktigt är att man som chef är tydlig med budskapet. Det är vuxna människor man dealar med och bara det klart framgår att det är för arbetes skull man gör si eller så och att de "drabbade" verkligen fattar det så kommer det att lösa sig.

hahaha...snor din stol - the officeskräck no1.

fridens

(nu ska jag gå och sno kollegans häftapparat och stoppa in den i en annan kollegas skrivbordslåda. Och därefter sno en matlåda som jag tror innehåller lasagne. Att det står Astrid på den är bara ett gott tecken på att den förmodligen kommer att smaka smutt)

londongirl said...

Klart du ska splittra pakterna! Först kan det nog bli lite av ettan sen blir det förhoppningsvis tvåan ni hamnar i eller i sämsta fall trean men då samarbetar de i alla fall.

Blir det fyran så håller du hårt i stolen och ryter MYTERI! Det brukar vara effektivt. Lycka till!

Lo said...

hm, svår fråga. Risken är ju att folk börjar att vantrivas istället... finns det inget annat sätt att lösa konflikterna på? kanske ta dit en kulturvetare/etnolog som jag! :) om du flyttar runt dem så har ju folk ett behov av att sammangadda sig i kris och det kanske blir nya pakter efter några dagar och scenario 3 tror jag nog trots allt att det blir ett tag framöver. Men, det kanske istället går strålande! Lycka till!

S-Man said...

Gå ut och SPRITA med er och team builda lite, hela högen.

Sprit löser förresten alla knutar!


Appropå sprit: Här


=)

Shadow said...

Mr. M > Japp, det finns många scenarion som jag inte ens vill spekulera om.

Stefan > Oj! Tack! Är inne på ditt spår.

Londongirl > Ja, det får nog bli så.

Lo > Jag sitter just och filar på en annan, alternativ, lösning.

S-man > Jet-lagged? Ja, det är också ett alternativ. Men risken är att hela gänget blir frispråkiga som f-n med total anarki som följd...

Nini said...

Som sista, och uppenbarligen mest maktgalna, kommer jag här med min komm:

Divide and conquer!!!

Vuxna människor ska inte sitta å hålla på med jäkla paktbildning på arbetstid! Vart tror dom att dom är? I Robinson eller?? Visst, man går inte ihop med alla. Men det är bara att suck it up, bete sig normalt och sammarbeta ändå!

Det är bra träning att behöva arbeta med folk man inte gillar. Man blir diplomatisk, tålmodig och....eh.... manipulativ =)