Tuesday, January 30, 2007

Tankar om arbete, båtar och bomber.

Jag har hamnat i en sådan där ond spiral just nu, där hela mitt liv kretsar runt mina jobb. Det kan även vara tvärtom, att jobben kretsar runt mitt liv, men i vilket fall som helst så finner jag ingen tid till något annat just nu (blogga räknas inte...). Jag gissar på att det har med säsongen att göra. Stora omstruktureringar på det ena jobbet, mässor, middagar, långväga kunder och egna affärsresor. Allt i en salig röra. Rena paradiset för en riktigt inbiten affärsman, men tyvärr så njuter jag inte alls av det. Inte tillräckligt inbiten kanske? Nej, det gäller att ha balans på privatliv och arbetsliv, men det verkar inte funka för tillfället. Jag ser två möjliga skäl, -antigen är mina tjänster omåttligt eftertraktade, eller så jobbar jag helt enkelt för långsamt.
Som grädde på tårtan, så har även diverse andra problem uppstått i form av uteblivna leveranser, konkurser bland klienter och produkter som inte riktigt håller vad de lovar.
Men jag håller huvudet kallt.
Som van seglare vet jag att skutan kan rulla rejält ibland, men jag kommer alltid i hamn. Jag har slängt i alla mina släpankare men skutan fortsätter att rulla. I bästa fall kan de bromsa farten lite, så att jag kan tjäna tid till att hinna med allt.
Jag gissar på att jag når min hamn i slutet av februari, så det är bara att bita ihop och skota hem.
Ett dilemma just nu är min stundande resa till The Land of Smiles.

Efter bomberna som exploderade i Bangkok råder det ovisshet i staden. Ingen har tagit på sig ansvaret och avsikten med bomberna är inte helt klar. Hade det varit den muslimska separatiströrelsen i södra Thailand, så borde de ha tagit på sig skulden med stolthet. Bomberna var dessutom ganska små, så målet kan ha varit att enbart skapa förvirring. Kanske var det en grupp som är missnöjda med den sittande militärjuntan? Ingen vet med säkerhet.
Förutom de bomber som exploderade, så var det många falska alarm, så teorin om att skapa förvirring ter sig ganska stark. Dessutom så verkar målen vara tagna på måfå, utan någon speciell politisk anknytning.
Det är ju nästan värre då, eftersom man inte vet var risken finns någonstans. Det enda råd man får, är att hålla sig borta från folksamlingar. Lättare sagt en gjort!
Det roligaste jag vet är att gå till marknaden, antingen Night market eller Weekend market. Men nu ska man tydligen försöka hålla sig borta även från marknader och då är det ju inte roligt alls att vara i Bangkok. Ingen idé, helt enkelt.
Det betyder att jag bör fylla mina dagar med möten, fabriksbesök och konferenser i stället. -Jag måste jobba alltså!
Då kan det ju lika gärna kvitta, tycker jag, och därmed förkortar jag mitt tredagarsbesök med två dagar. En dag räcker mer än väl.

2 comments:

Nini said...

Låter som en väldigt vettig tanke!

Lo said...

jag önskar att jag hade dina egenskaper: stresstålig och förmåga att hålla huvudet kallt på det sättet! en riktig businessman :)