Tuesday, January 30, 2007

Favvo-tanten lever!

Den saknade tanten vid min busshållplats är tillbaka igen, varken som ett spöke eller som en reinkarnation. Jag blev nästan lite tårögd när jag fick se henna stå och vinka till mig, när jag närmade mig busshållplatsen i lördags.
Hon är 86 år gammal och kutryggig som man bara kan bli när man har jobbat 50 år på en åker, men hon såg pigg ut och jag uteslöt snabbt eventuell sjukdom.
-Vart tog du vägen?, frågade jag henne.
Det visade sig att hon hade varit ute och rest. Hon hade varit på en 4-veckors lyxkryssning på Stilla Havet och dessutom varit i Las Vegas!
-Och jag som trodde att den lilla tanten var nästan utfattig! Hon ser ut, och går klädd, som en riktig bondfru och det sticker alltid upp purjolök ur hennes handväska. Men tydligen så har hon det ganska gott ställt. Nu har hon blivit helt frälst i kryssningar och hon visade mig broschyrer på diverse andra kryssningar som hon planerar att göra. Hon har aldrig tidigare rest utanför landets gränser, -"men det ska bli ändring på det", lovade hon.
Den enda flygning hon någonsin kommer att göra är när hon dör, säger hon, och hon gnisslar tänder varje gång jag berättar om att jag har varit ute och flugit igen.
Båt är att föredra, verkar det som.
Hon nämnde att hon även ville se Nepal och hon förstod mig inte först när jag förklarade att det inte går några kryssningar dit. –"It's landlocked", förklarade jag, men det skänkte inget ljus över hennes kunskaper i geografi.
Plötsligt räcker hon fram en liten påse med rosett till mig. –"Gift for you, from Las Vegas", säger hon.
Gud, vad gulligt av henne!, tänkte jag och öppnade påsen...
-"Wow, from Las Vegas?", frågade jag henne.
-"Yes, from Las Vegas", svarar hon med ett leende, -"...means good luck".
Jag hade inte hjärta att tala om för henne att presenten hon hade köpt var en av Rysslands mest sålda souvenirer.

19 comments:

Å said...

Vilken tanta! Önskar att jag kunde träffa på någon liknande i Norge men här sitter alla knäpptysta på "trikken"....

Nini said...

Naaaaah!!
Vilken supersöt tant! Å presenter som är det bästa som finns!

danne said...

hälsa så gott från oss alla. :-)

Lo said...

Åh, vad gulligt! Hon kanske tyckte att gumman skulle påminna dig om henne!

Maria said...

Den gamla damen har lite av en lyxbohem i sig - helt klart!

londongirl said...

Vad glad jag blir av att läsa att hon är vid liv....och vilket liv det är i henne! Gullgumman är ju urmysig och visst är det mysigare med båtar....mer spännande tycker jag med. På flyg somnar jag jämt.

fröken K said...

en sådan gullig sak att köpa med sig en present till en bussvän. jag tror jag ska göra samma sak för någon, men här på bussarna kan ingen öppna käften. isåfall endast för att klaga.
å och jag kanske borde revolutionera, vad tycker du?

Stefan said...

vilken twist! hahaha. Men så jävla cool dam. Håller med fröken k att köpa med sig åt en busspolare sådär...


hmm..ger mig fina ideér. det finns en puma som brukar åka min buss...;)

Shadow said...

Å > Men ibland kan tystnaden vara att föredra...

Danne > Ska jag bjuda in henne på din nästa gourmetfest? Jag hälsar.

Lo > Nu när du säger det, - det finns vissa likheter...

Maria > Väntar fortfarande tålmodigt på förklaring om vad en lyxbohem är.

Londongirl > Visst är hon! Båtar är trevligt, när de har segel och när man inte har bråttom.

Fröken K > Klart att Du och Å ska försöka omvända de otrevliga norrmännen. Börja redan imorgon! Men försök hitta något roligare än en nyckelring...

Stefan > Alltså..., jag har för mig att du var gift... Inga pumor till dig!

Å said...

Shadow och fröken k: Jag är på. Jag föreslår att vi åker runt med varm lunchmat och utrotar den norska matpakken ;) Du kan få komma på studiebesök Shadow...

Nini said...

När jag blir tant ska jag bli som din busstant. Ska hitta nån ung snärtig kille som tycker om att lyssna på mina historier, köpa presenter och åka på 4-veckors semestrar =D

Jag längtar efter min pension....

Maria said...

Tålmodighet är en dygd... den som väntar... väntar... ett svar är på gång och kommer inom kort... måste bara fundera lite grann först!

Stefan said...

nini - jag ska bli en surgubbe när jag pensioneras. måste ju balansera liksom. du och jag yin och yang va?

fröken K said...

vad ska vi ge till folk förutom nyckelringar då? jag vill inte bli pank...

Nini said...

Stefan Det låter mer troligt att jag blir en surkärring än att jag blir en mystant tyvärr...

Men, inget som säger att vi inte kan slå oss ihop för det! Vi kan bli värsta surparet som slår tonåringar med käppen, stoppar busskön när vi betalar med 50-öringar och pratar sönder postkassörskorna :)

Shadow said...

Å > Tack, jag hälsar på nästa gång jag är på kryssning i dina krokar...

Nini > Ta’t lugnt, pensionen kommer vare sig du vill eller inte. Ingen idé att stressa.

Maria > Tack, nu är jag lite klokare.

Fröken K > En påse bilar kanske?

Sophie Peters said...

Ha ha ha...Gulligt!

Nini said...

I know, I know. Jag stressar inte, jag säger bara att NÄR den kommer så kommer den vara efterlängtad & välförtjänt :)

The Pale Green Woman said...

Puh, vilken tur att tanten är tillbaka, jag var lite orolig där faktiskt.