Saturday, January 06, 2007

R.I.P. Ord av tacksamhet till en stor man

Igår dog en stor man.
Få personer har haft så stor betydelse, för så många.
En man, som vi nästan alla någon gång har att tacka för att vi kunde gå vidare när det var som jobbigast.
När man satt där under studielampans sken och försökte få ekvationer att gå ihop eller fixa ett snajtsigt slut på uppsatsen. När alla vännerna gick ut på stan för att festa, men man själv var tvungen att sitta hemma. När man vände på vartenda öre och fortfarande inte fick det att gå ihop.
När det såg som allra mörkast ut gav han oss nya krafter och energi att kunna tänka framåt, trots att morgondagen såg mörk ut.
Ha ledde oss ur de djupaste återvändsgränder, mot alla odds, och hjälpte oss att kämpa vidare. Han gav oss en gnista hopp när marginalerna var små eller rent ut sagt obefintliga.
Utan att överdriva, så kan jag nog säga att jag har honom att tacka för det liv jag lever idag.
En räddare i nöden, ett ljus i mörkret och tillfredsställelse för en hungrande mage då det enda som fanns var vatten.
Han dog 96 år gammal och jag talar om Mr. Ando, - uppfinnaren av snabbnudlar.

7 comments:

Lo said...

Tänk att jag har många gånger undrat vem som kom på snabbnudlarna så det var skönt att få ett svar! han måste ha dött väldigt rik i varjefall!

El_Pedro said...

uppfinningarnas uppfinning.

må han vila i frid

Bloggblad said...

Hehe - jag fick en idé väldigt snabbt här om vilken blogg du hade tidigare... undrar jag om jag månne har rätt....

Shadow said...

Bloggblad > Du har säkert rätt.

David said...

Den store mannen var säkert smart, men han kan inte ha mättat många magar! Jag tycker att snabbnudlar glider genom kroppen obemärkt.

Bloggblad said...

Om jag säger "förälskad" och "nedbantad" - är jag på rätt spår då?

Shadow said...

Bloggblad > Nej, då är du nog ute och cyklar...