Sunday, January 07, 2007

Bohuslän

Vissa saker kan man vara utan.
Men vissa saker förföljer en, flera varv runt jordklotet. Jag trodde att jag skulle slippa detta bohuslänska bidrag till världens gourmetbord när jag flyttade, men det finns en mycket snäll klient som faktiskt trott att jag saknade det mest av allt på jorden, och därför mycket omtänksamt tagit med sig det från Sverige. Eftersom denne person har gjort sig besväret, så måste jag ju självklart dessutom äta och lovorda mästerverket med väl valda ord av kulinari, allt medan klienten nöjt sitter mitt emot mig med ett smajl från örsnibb till örsnibb.
I själva verket så kämpar jag med att svälja varje tugga.
Varför finns överhuvudtaget äggost?
Denna vedervärdiga blandning av ägg och filmjölk ska desstuom intas ihop med sill, även om varm björnbärssylt är vanligare nuförtiden.
Jag misstänker att det ligger lite Janssons frestelse-fasoner även bakom denna anrättning. Typ, ta tre måsägg (alt. trutägg), blanda äggen med den sura mjölken som står i farstun och koka ihop hela härligheten. Låt svalna och sila sedan bort vätskan. Lägg den kvarblivna sörjan i en form av valfritt slag och låt stå över natten för ytterligare härskning.
Den koagulerade och halvt skämda ostmassan är en ypperlig komplettering till den redan ruttna sillen. För finsmakaren kan med framgång varm björnbärssylt tillsättas för att ytterligare framhäva smaksensationer som får gomseglet att fladdra i spasmer. Smaklig måltid!

12 comments:

SixesAndSevens said...

Äggost?? Mår illa av bara namnet.

linda m said...

ijäckhh... låter inte gott!!

Nini said...

Åh gud jag tror faktiskt att jag fick upp lite av min frukost psis....

*kräks*

David said...

Nämen, äggost har ju en nästan helt neutral smak och en skön konsistens, passar ypperligt med björnbär. Om ovanstående kommentarare aldrig ätit äggost blir de stackarna ju påverkade av din negativitet Shadow! *smisk på stjärten!*

Nini said...

Jag gillar inte ägg =/

Lo said...

Äggost, är det samma som ostkaka? ostkaka är jättegott tycker jag, speciellt med en klick naturell keso till!

Shadow said...

David > Jag försöker bara förhindra spridning av äggost :)

Nini > Jag känner bara en person till som inte tycker om ägg.

Lo > Nämen, du som bor i Göteborg... Ostkaka och äggost är inte samma sak.

Nini said...

Ostkaka är gott, men äggost låter som en ostkaka som man redan ätit och som sen kommit upp igen... =/

Shadow said...

Nini > Du kan konsten att uttrycka dig, mer än väl...

Nini said...

*s*
Jag är lite för inne på kräklingar för tillfället...

Lo said...

ja, det har du rätt i! jag borde veta om att det inte var samma...:) men man kan inte vara bra på allt! ostkaka är från småland va?

Shadow said...

Lo > Sådant är inte min starka sida heller, så jag ingen aning om var ostkaka kommer ifrån. Småland låter ganska troligt ändå.