Tuesday, January 09, 2007

Grannens bil

Jag har en granne som pendlar med sin egen bil till jobbet varje morgon, vilket faktiskt är en ganska ovanlig företeelse här i Manictown.
Vi lämnar våra respektive hem nästan samtidigt varje dag, så vi brukar hälsa på varandra. Han kör en Merca och varje morgon kastar han salt över bilen innan han sätter sig i den och startar motorn. Kasta salt är något man gör för att hålla borta onda andar och det är vanligt att man gör det en enda gång, precis när bilen är nyinköpt. Men grannen kastar salt över sin bil varje morgon.
Antingen är han oerhört vidskeplig eller så litar han inte på sig själv som chaufför. Jag lutar mot den senare anledningen, för jag har sett honom dra med sig parkerade cyklar när han gör sin vänstersväng för att komma ut på gatan.
Han har många gånger erbjudit sig att skjutsa mig, men jag tackar alltid nej. Det bådar inte gott att åka med en chaufför som kastar salt över sin bil titt som tätt.

5 comments:

Ms.Take said...

Och SOM vi kämpar här hemma för att bli av med saltet från bilurschlingarna!

Lo said...

Tänk om lite salt kunde hjälpa för allt man inte har förmåga till i livet! :) Åk aldrig med honom!

Cliff Hanger said...

Eller också vill han vara snäll mot hästar i en hästhage som han åker förbi. Hästar tycker om att slicka i sig salt (men vanligtvis från saltstenar).

Shadow said...

Ms. Take > Skulle inte förvåna mig om hans Merca rostar ihop någon dag och faller i småbitar.

Lo > Jag kastar lite salt på mig själv ibland.

Cliff Hanger > Det är ganska långt mellan hästhagarna i Manictown...

Nini said...

Haha va ledsen han kommer bli när han hittar en stor matt fläck mitt på taket!

Undrar om han kommer skylla den på andarna då?