Saturday, January 13, 2007

Reinkarnation

På lördagar brukar jag ta bussen till jobbet. Det är ganska tomt på gatorna och jag kan lämna hemmet 20 minuter senare än normalt.
Varje lördag möter jag en liten tant vid min hållplats. Hon åker alltid samma buss, 08:50, för att träffa sin syster. Hon är 87 år gammal, men pigg och rolig att prata med. Det har blivit en lördagsrutin för oss att träffas vid busshållplatsen och sedan åka tillsammans, tills jag kliver av vid min hållplats. Jag vet numera det mesta om hennes familj och hon är alltid nyfiken på att höra om mina senaste affärsresor till olika delar av världen.
Men det är nu 4 veckor sedan vi sågs senast och jag är rädd för att hon kanske har gått bort. Hon var inte svag på något sätt, men vintern är en årstid som verkar skörda gamlingar. Jag saknar våra konversationer om allt mellan himmel och jord. Jag saknar hennes visa ord och jag saknar att se hur hon rodnar när jag påpekar att hon har bytt färg på läppstiftet.
De senaste veckorna har det dock stått en annan gammal tant på min hållplats. I tre veckor har vi nu åkt samma buss och hon är minst lika pratsam. Idag stod hon där igen, som ett klockverk, för att ta 08:50-bussen. Konversationen liknar den jag hade med Tant 1 och jag börjar undra om hon inte är en reinkarnation. Jobbigt dock att bli reinkarnerad till en tant i samma ålder som sin forna kropp...
Nej, jag hoppas på att Tant 1 bara är förkyld och att jag träffar henne snart igen, för jag har en massa nytt kul att berätta om.
Dessutom så saknar jag hur hon alltid lägger sin hand över mina händer när hon ska berätta något. Det är bara äldre personer som kan göra det på ett naturligt sätt.
Nu när jag tänker på det så lägger Tant 2 också sin hand på mina händer när hon pratar...
-Shit, hon kanske har bytt mer än enbart sitt läppstift?
Reinkarnation eller plastikoperation, - c'est la question?!

4 comments:

David said...

Fint inlägg Shadow.

Nini said...

Åhh såna tanter tycker jag om!!
De är som små levande historieböcker, så mkt kunskap & erfarenhet i en kropp.

Ms.Take said...

Ja, jättefint inlägg... men det JAG fastnade för var:
"På lördagar brukar jag ta bussen till jobbet"

Va, va? Varje lördag? VA? Akta så jag unte kommer och tvångsvilar dig!

Shadow said...

David > Tack!

Nini > Inte nog med det, äldre personer har också en förmåga att kunna framföra en historia på ett vis som får öronen att stå på skaft.

Ms. Take > Jag brukar ta ledigt någon annan dag i veckan, onsdagar oftast. Förutom mitt lokala jobb, så har jag även två andra uppdrag. Dessa två har dock sina kontor utanför landets gränser, så jag är ganska fri att jobba som jag vill. Därav blir det desto mer flängande runt jordklotet...