Thursday, January 18, 2007

Livet i en business lounge

Jag sitter på en flygplats och i brist på vettigt tidsfördriv i denna business lounge, så präntar jag ned några rader –LIVE.
Bredvid mig sitter en herre med en slags turban. Han har petat sig i näsan ända sedan han satte sig. Han har en våtservett i knät som han torkar fingret på emellanåt. Det kanske är helt respekterat att göra så i hans kultur, vad vet jag? Jag stör mig på det i alla fall.

Mitt emot mig, i nästa soffgrupp, sitter en amerikanare med en Stetson-hatt neddragen över ansiktet. Den döljer hans fula nuna, men inte hans högljudda snarkningar. Ibland vaknar han till med ett ryck och spottar i kaffekoppen. Han tuggar tobak.

Precis vid entrén sitter det en mycket attraktiv kvinna och slöbläddrar i en TIME magazine. Hon är klädd i en snygg businesskostym med lagom kort kjol och hon har en snygg håruppsättning. Alla herrar som kommer in i loungen kan inte undgå att kasta blickar på hennes långa och snygga ben. Hon har ett intelligent utseende och jag satt första halvtimman och försökte placera henne på världskartan. Brunett med blå ögon. Jag gissade på Frankrike först, men när hon hällde upp en kopp te, så ändrade jag mig till England i stället. Hon har en smakfull Chanelväska på axelrem och hennes plånbok är från Prada. Kostymen är välsydd, förmodligen ett av de kändare märkena, jag gissar på Givenchy, och jag blir mer och mer säker på att hon är från EU. På handbagaget sitter en tagg från British Airways. Plötsligt lägger hon sitt boarding card och pass på kaffebordet, - Argentina. Det hade jag aldrig gissat.

Snett framför mig sitter det en äldre herre som inte har fattat att det är självservice som gäller i loungen. Han kallar på värdinnorna med en 5-dollarssedel mellan fingrarna och begär att de ska hämta kaffe och whisky åt honom. Värdinnorna ska egentligen bara plocka bort från borden och en av dem talar om för honom att kaffet dessutom är gratis. Han stoppar undan sin 5-dollarsedel. Arab.

Vid datorerna sitter det ett gäng unga killar som ser ut som backpackers. Jag satt just och undrade varför de satt i loungen med sina smutsiga och ovårdade kläder. Då kommer en värdinna från Air Frances markpersonal och ger dem lunchkuponger. Tydligen hade Air France gjort en tabbe och de hade blivit av med sina flygbokningar. Därför får de vänta i 12 timmar på nästa flyg. Jag tror inte att de behöver sina lunchkuponger eftersom de lyckades äta upp alla melonsnittar med Parmaskinka i loungen. En av killarna tog två rostade brödskivor och lade Pringles mellan dem. Eftersom han gick och åt, så ligger det nu chipsrester över hela golvet där han har gått. De snackar tyska med varandra.

Två fåtöljer till vänster om mig sitter en man som bara kan vara en japanare. Han sitter fullt påklädd, i ytterrock och halsduk. Han sitter spikrak i fåtöljen, utan att ens nudda ryggstödet, och sover. Han gick fram och tittade bland utbudet av mat och dryck utan att ta något. Jag ser hur det sticker upp en PSP ur hans högra ficka på rocken.

Detta var ett klart meningslöst inlägg som åtminstone fick tiden att gå.
-Gate 72, I'm on my way.

4 comments:

Lo said...

Roligt med sterotyper! Verkar vara få kvinnor som reser i affärer, eller?

El_Pedro said...

lite av twilight zone att sitta i en lounge eller bara på en flygplats överhuvudtaget tycker jag.

folk är inte riktigt sitt rätta jag på resande fot, majoriteten verkar skum i detta tillstånd.....

Nini said...

Åååååh jag älskar att sitta och gissa vart folk kommer ifrån!

Jag älskar att flyga överhuvudtaget, men det där är helt klart en av de absolut perksen =)

antidoten said...

Haha meningslöst för dig kanske, men inte för mig! :-)