Saturday, February 03, 2007

Festa är bra, träna är dåligt

Igår, fredag kväll, jag hade några alternativ att välja mellan, men alla skulle de obönhörligt ha resulterat i en kraftig baksmälla idag.
Således gjorde jag en kovändning och bestämde mig för att göra något riktigt dumt. Något som jag aldrig normalt skulle göra på en fredagkväll. Jag bestämde mig för att göra något nyttigt i stället och styrde därför kosan mot mitt gym.
Jag tippade på att det skulle vara ganska folktomt en fredagkväll, men jag tippade fel.
Fullt med folk på alla maskiner och jag fick nöja mig med en löpmaskin som jag normalt inte använder.
Jag hängde handduken över handtaget och och började springa i ett friskt tempo med Silvertide och The Cult i mina hörlurar. På TVn följde jag ett nyhetsreportage från CNN.
Jag märkte aldrig hur min handduk föll ner och jag vet inte hur länge den låg där på sniskan tills löpbandet till slut sög tag i den och fick den jamma hela anordningen.
Det blev tvärstopp på bandet, men jag fortsatte att springa...
Nästa sekund hade jag panelen och handräcket i bröstkorgen. Jag tumlade över räcket och föll pladask i golvet framför löpmaskinen.
Det gjorde ont som fa-an i bröstkorgen! –Helvete!
Jag fick kippa efter andan i början men sakteliga kunde jag andas normalt igen.
Det måste ha sett ganska komiskt ut, för nästan alla fnissade eller log mot mig. Vurpan såg nog inte så allvarlig ut, men den kändes desto mer i bröstkorgen.
Jag gjorde en bugning och tog mig flämtade ut till omklädningsrummet.
I taxin på vägen hem önskade jag att jag hade gått ut och festat i stället. I morse, när jag vaknade, så gjorde det ännu mer ont och jag hade mycket hellre valt en baksmälla framför den smärta jag nu kände.
Jag pallrade mig iväg till en läkare idag och efter röntgen kunde han konstatera att jag hade brutit två revben. Det låg inte om lott, som jag först misstänkte, men det var sprickor i dem.
Nu har jag bandage och en plastskiva runt bröstkorgen.
Sensmoralen? Ja, det är ju ganska enkelt. Drick alkohol, gå inte på gym, och prisa bakfyllan. Hade jag valt att vara bakfull i stället för att vara sund, så hade jag mått många gånger bättre idag.

13 comments:

fröken K said...

hm. jag tror jag ska följa ditt råd, men då finns risken att jag ser ut som en av de dära amerikanarna som står stadigt på marken.

Lo said...

Nej, din stackare! Även om jag inte kunde låta bli att skratta när jag såg scenen framför mig så tycker jag verkligen synd om dig! Hoppas att du läker snabbt, krya på dig!
Nu får du en anledning att ta det lite lugnare också...

Hanna said...

hej du nyfunne bloggare (tack vare lo här ovan!) Verkar som om det där gjorde riktigt ont din stackare :o( Men du får väl se det som något positivt att du nu faktiskt slipper gymmet ett tag framöver iallafall!!

The Pale Green Woman said...

Huga huga huga sånt gör ont som sjutton! Ta det lugn och ägna dig åt festande fortsättningsvis, då blir du avslappnad och faller mjukt.

londongirl said...

Men vilken smäll det måste ha varit. Stackars dig!

SixesAndSevens said...

Jag är dödens bakis... Byta?

Fröken Bokmal said...

Underbar slutsats! Påminner mig lite om den fantstiska repliken i Love Actually från rockstjärnan/fyllbulten: "And kids, remember: don´t buy drugs! Become a pop star and they´ll give it to you for free...!"

Maria said...

Jag vet inte hur många gånger jag sagt det och detta är förmodligen inte den sista gången heller: Att SPORTA och TRÄNA ÄR INTE BRA!!!

Men allvarligt - stackars, stackars, stackars dig!!!

Shadow said...

Fröken K > Måttlig träning är nog bra, men att springa på ett rullband är fel. Springa till bussen är okej...

Lo > Ta det lugnt? Nejdå, jag kör samma tempo, fast med värkpiller.

Hanna > Ja det blir nog inget gym på ett tag framöver. Promenader kanske. Välkommen!

Pale Green > “Falla mjukt” hade varit bra...Funderar på att dricka mer mjölk igen. Benskörhet kanske?

Londongirl > Ja-a, det var det, snyft!

6&7 > Lätt!

Fröken Bokmal > Hehe, Pete Doherty!

Maria > Jag hör dig! Är lite avundsjuk på dig och din bakfylla idag. I fortsättningen blir det bara mental träning i stället, -jag tänker mig, hur jag springer på en löpmaskin.

Nini said...

Jag vet att det heter Löpband men det är meningen att man ska gå på det. Bara.

Väl?

Hanna said...

*TACK* för välkomnandet!! :o)

Miss Sophie said...

Ja...alkohol är bättre än löpband! I know. ;)

Shadow said...

Nini > Det är svårt att gå i 11 kilometer i timmen...