Monday, February 05, 2007

The story about the mjölk

Min läkare tyckte att mina revben gick sönder ovanligt lätt.
–"Drack du inte mjölk som barn?", hade han mage att fråga mig.
-Hallojs käre herr Doktor, jag är född och uppvuxen i Sverige, - i landet där vi dricker mjölk till middagen, i landet där vi äter mer griskött än nötkött för att korna sparas för utvinning av mejeriprodukter (inte helt korrekt, men ändå...), i landet där 14-åringar sveper en tvåliters Tetra-pak när de är törstiga, i landet där vi snart kör bil på mjölk, i landet där shoppinglistor kan bestå av enbart ett enda ord – mjölk! Don't mess with the milk dude!

Min läkare var på väg att ge sig in på ett farligt område, ett samtalsämne som är heligt för en svensk och som kan bidra till allvarliga konsekvenser om det ifrågasätts.
-..."inte druckit mjölk som barn?", det var ta mig fan det dummaste jag hört!
Jag svarade att jag har druckit mer mjölk än vad han, och hela hans samlade familj, någonsin kommer att dricka under deras livstid.
Men faktum är att jag själv är lite förvånad över mina ömtåliga revben.
Det är nog dags byta ut Cabernet Sauvignon mot mjölk på middagsbordet i fortsättningen. Dessutom så ska jag inte spotta ut fiskbenen längre, de innehåller mycket värdefullt kalcium. När jag ändå är igång, så slukar jag hela ryggraden.
Inga mer skalade ägg heller. Jag tar dem som de är, med skal och rubbet. (Här säljer de förresten ägg med reklam tryckt på skalet, but that's another story...)
Det äckliga brosket, intill benet på kycklinglår, det gnager jag också i mig i fortsättningen. Som snacks blir det fågelfrön i fortsättningen (jäkligt dumt uttryck, -fåglar kommer ju från ägg och inte frön...) och slutligen baljväxter och bladgrönsaker i överflöd.
-Nej, så kan man ju inte leva heller! Jag tror jag behåller min Cabernet Sauvignon och kör med kalciumpiller i stället.

Det blir en timeout på några dagar igen. I'm leaving on a jet plane...tra-la-la...
Jag ska ut och resa.
Jag hoppas på en lugn flygning, för bröstkorgen klarar inte av turbulens så bra just nu.
-"What would you like to drink with your meal, sir?"
-"You got milk?"

9 comments:

Nini said...

Hahahahaha I dare you att be om mjölk till maten på planet =)

Ser framför mig hur flygvärdinnan står och tömmer pyttepytte-mjölk-till-kaffet-förpackningar i ett glas till dig.. Hihihi!

Å said...

Du ska nog träna ändå... http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3282

SixesAndSevens said...

Revben verkar vara av dålig kvalitét... Jag hade hosta i en månad. Då var det tre styckan som bara gick av. Med en dags mellanrum. Det lät som gamla grenar som brast... Äckligt. Gjorde rätt ont också.

danne said...

I know the feeling. Har själv ett pajat revben just nu. inget skönt. Min doktor rekomenderade sjukskrivning, två bra dvd om dagen, godis, schysta middagar och kärlek. Ska jag maila över en kopia? ;-)

Hanna said...

hoho, kommer å tänka på den där reklamen när man var liten...på 80-talet när det begav sig: "mjölk är livet". Så drick mjölk! Hallelulja!

Pooptroop said...

hahahaha
Don't mess with the milk dude!

Så underbart

Lo said...

trevlig resa!

Shadow said...

Nini > Haha, Med tanke på vad flygbiljetten kostar, så är det det minsta jag kan begära...

Å > Aj då!

6&7 > Svälj kalciumpiller med ett stort glas mjölk. Du verkar har riktigt sköra revben.

Danne > Kan du mejla över exakt samma recept till mig, är du snäll?

Hanna > Jag tycker mycket om mjölk, men det är något fuffens med mjölken här. Den blir aldrig sur...

Nini said...

Kan den vara UHT-behandlad kanske? Sån mjölk håller för alltid!