Friday, February 09, 2007

Chockad och störd, på mig själv

Gick och åt lunch idag med en kollega som jag normalt inte äter tillsammans med. Vi gör egentligen ingenting tillsammans. Han sitter i en helt annan avdelning och det är bara när vi diskuterar årsbudget som vi hamnar i samma konferensrum.
Efter dagens möte gick vi i alla fall för att äta lunch tillsammans.
Jag hade ingen aning om vad för slags person han var, så jag höll mig till att diskutera jobbrelaterade ämnen. Vi diskuterade valutakurser medan vi knallade ner för gatan, då kollegan plötsligt stannar upp vid ett skyltfönster. Han kikar ett tag och sedan går vi vidare. Strax stannar han upp igen vid ett skyltfönster och jag börjar bli lite konfunderad eftersom båda butikerna sålde damkläder.
Han berättar då att båda butikerna har bytt skyltning och att skyltdockorna är nya. Sedan fortsätter han att redogöra för hur intresserad han är av skyltdockorna.
Han tycker att de är otroligt sexiga och han kan inte få nog av att studera dessa skyltdockor. "Den perfekta kvinnan", kallar han dem för. Tydligen så har han några stycken i sitt hem också. -Fan, mannen är ju totalt störd alltså! Jag frågade lite lätt om var hans besatthet av skyltdockor låg i, och det var något som jag inte borde ha gjort. Han malde på om hur det finns många olika sorters skyltdockor. Särskilda skyltdockor för underkläder och skyltdockor för varje ras i världen. Själv var han särskilt intresserad av skyltdockor med blont hår och västerländskt utseende. Sicko!
När vi är framme vid vår lunchrestaurang, avböjer jag artigt och talar om för honom att jag tyvärr har ett möte klockan ett, och därför inte hinner med en sittande lunch. “I’m gonna do a take-away at Mickey D’s”, säger jag och lämnar honom framför dörren vid lunchrestaurangen.
Efter att ha fått min påse med mat på McDonald’s, knallar jag tillbaka samma väg och kan inte låta bli att spana in skyltfönstret igen, som vi nyss gick förbi. Skyltdockan längst till vänster är faktiskt ganska vacker... axellångt hår, snygg Chanel-kostym med lagom kort kjol. Snygga knän...
-Fan, jag ryser till och fortsätter min promenad tillbaka till kontoret, omskakad, för att jag nu har en viss förståelse för kollegan...


11 comments:

Nini said...

Det är fin gräns mellan att uppskatta en skyltdocka i ett fönster och att ha dom i sitt hem.

Du är på rätt sida gränsen, kollegan har helt klart gått över den!

Å said...

Welcome to my world. Här på jobbet har vi skyldockor överallt. Men jag skulle inte vilja påstå att de är särskilt verklighetstrogna eller alls ett ideal jag själv vill uppnå. Inte heller skulle jag ta med mig en hem. Men det är klart, jag kan säkert smuggla ut några om du skulle ändra dig och vill ha några i vardagsrummet ;)

Maria said...

... jag har en skyltdocka hemma... i hallen... men det är bara för att den inte får plats på vinden...!

Lo said...

Lägg av, det är ju verkligen kinky! undrar vad han gör med de han har hemma.
hur ser föresten de manliga skyltdockorna ut...

Bull said...

I ett skyltfönster i min närhet finns en skyltdocka som jag tror kan vara botemedelet. En mycket androgyn docka med skägg och antydan till byst. Redan snabba blickar ger rysningar över hela kroppen.
Om du känner att detta riskerar att bli en seriös hang-up så kan jag skicka ett foto. Det borde fixa problemet!

The Pale Green Woman said...

Jag tycker inte du ska umgås med den där kollegan mer ...

Sophie Peters said...

Som i filmen "G" när N. Wahlgren går och smeker hans mammas skyltdockor till en Freestylelåt.
Hahaha...fast jag äääälskar den scenen!

David said...

hehe, jag visste väl att det döljer sig en massa skumma saker bakom den där kostymprydda ytan!

Shadow said...

Nini – Tack, känner mig bättre till mods nu.

Å – Om du råkar ha en exakt kopia av Beyonce, så tar jag den direkt.

Maria – Man eller kvinnlig skyltdocka?

Lo – De jag såg senast påminde lite om artisten Vanilla Ice.

Bull – Tack. Skönt att veta att hjälpen bara är ett e-mejl bort.

Pale Green – Ska försöka hålla mig långt ifrån honom.

Sophie – Ahh, nostalgi...

David – Yes, om du bara visste vad mer som lurar under ytan...

Maria said...

Kvinnlig från 60-talet...

Shadow said...

Maria > Okej, du är inte i farozonen.