Monday, February 12, 2007

Saltgurka (i många kvällar framöver...)

Ny vecka.
Jag har alldeles för mycket att göra just nu och inget händer i mitt monotona liv för tillfället, så jag har ingen skrivlust.
Men...
Hemhjälpen ringde mig på jobbet i morse och undrade om jag ville ha något speciellt från den internationella butiken.
-"Ja, köp saltgurka please", bad jag henne.
Jag är en stor förbrukare av saltgurkor och köper alltid de största burkarna jag kan hitta. Jag slukar dem hela, ofta som mellanmål eller som snacks, och en burk brukar bara räcka i någon månad.
Jag gav därför instruktioner om att köpa två av de största burkarna hon kunde hitta.

Nyss ringde frun och undrade om jag hade beställt två megaburkar med saltgurka av vår hemhjälp.
-"Visst", svarar jag.
-"Bra, då blir det enbart saltgurka till middag för dig då", säger frun.
-"Ehhh, why?", undrar jag.
-"För att hemhjälpen har köpt två megaburkar för restaurangbruk, konservburkar alltså, och inte de med skruvlock som du brukar köpa", svarar frun.
-Oj då...!
En trelitersburk som inte går att försluta igen...
Till och med middagen ser ut att bli monoton framöver. Hmmm, någon som har varierande recept på saltgurka? Doppa i majonnäs... eller något...?

11 comments:

Bull said...

En god vän brukade skicka ut sin flickvän för att köpa saltgurka varje gång han var bakfull. Gurkorna var han inte så noga med - istället drack han spadet. Det enda effektiva medlet mot baksmälla, hävdade han.
Så en rejäl fylla, kanske?

Shadow said...

Bull - Synd om the gherkins dock.

Å said...

Varför inte köpa några förslutningsbara burkar och hälla över det hela i?

Shadow said...

Å – Tanken slog mig, men det är inte lätt (omöjligt) att hitta stora, tomma glasburkar med lock här. Jag får ha mina saltgurkor i Tupperware i stället.

El_Pedro said...

hahah ursäkta men detta var riktigt kul att läsa.

ibland blir det bara så tokigt :)

Nini said...

Tupperware är å andra sidan The Shit! Mycket bättre förvaring än så kan det knappast bli =)

Shadow said...

Nini > Men det är ändå någon speciellt med glasburkar...

The Pale Green Woman said...

Finns det ingen mystisk svart marknad för glasburkar i någon skum gränd?

Sophie Peters said...

Mmmmmums!!! Saltgurka! Saltgurka! Saltgurka! Jag kan äta "middag" med dig om du vill.

Shadow said...

Pale green > Ska genast kolla upp detta. Vi kan kanske starta en illegal burkbusiness tillsammans...

Sophie > Hehe, jag hoppas sällskapet är trevligare än maten. Anytime dear!

Sophie Peters said...

Tja...gurka som gurka...bara det är smått salt.