Thursday, February 15, 2007

Kinesics

Jag vill ge er ett gott råd:
Gå aldrig en kurs i kinesics - ickeverbal kommunikation (kroppens kommunikationsmönster), eller "body language" på engelska.
Ett ännu bättre råd, - gå inte hela kontoret på samma kurs.
Det var inget fel på kursen, tvärtom, den var jätteintressant och rolig. Men det resulterar i att du själv alltid är medveten om vad dina armar och händer gör, och du vågar inte ta ut några rörelser alls. Nu är det ingen på kontoret som vågar använda sina händer under konversationer längre, av rädsla för att avslöja sig själva. Vi ser ut att vara världens stelaste kontor.
Ända sedan jag tog del av 2-dagarskursen utbrister jag dessutom flera gånger om dagen, –"Shit, I did it again!"

5 comments:

Mr.M said...

Ja, det brukar vara så ja. Vänta en eller två veckor så har folk glömt av det. Sådana här kurser borde bara vara tillgängliga för vissa... :)

Stefan said...

får mig att tänka på ett seinfeld avsnitt med damen (som jobbade på elaines kontor) som inte rörde på armarna när hon gick.

El_Pedro said...

vad var grundtanken med detta?

att ni bättre skall veta vad ni egetntligen säger till varandra?

eller var det bara en kul grej att göra ihop?

Shadow said...

Mr. M > Hoppas du har rätt.

Stefan > Bloggpaus, men fortsätter att läsa. Man tackar!

El Pedro > Jag tror att det var menat som en kul grej, men också som övning för oss som anställer folk. Kan även vara bra när man förhandlar i affärer, tror jag, så att man inte ger bort sig själv. Bra även för pokerspelare kanske?

Bloggblad said...

Jag gick en kurs i samtalsmetodik på universitetet. Ett långt tag efter avsnittet om hur man tar turer i samtal, kunde jag aldrig delta själv, jag satt bara och spanade in hur och när folk bröt in i samtal... Jättespännande. (Och ganska skönt att hålla tyst.)