Friday, February 16, 2007

Allmänt gnäll

Vår nya chef börjar gå mig på nerverna och snart sparkar jag bakut.
Han kan inte bestämma en tid för sina möten, utan i stället så säger han plötsligt till alla att komma in på ett litet “petit meeting”. Ett “petit meeting” kan sedan hålla på i över två timmar.
Det verkar ha varit hans tidigare tillvägagångssätt, men i min avdelning så är ingen vad vid sådana plötsliga möten.
Chefen är fortfarande ny, och det är mycket han måste få lära sig innan han kan vara effektiv i sin nya roll, så jag ger honom lite slack nu i början. Men fortsätter det på detta viset, så får jag allt ryta till.
Han vill även gärna påbörja möten efter klockan 18:00 och det är ju inte så populärt när alla vet att de kommer att bli sittandes i minst två timmar.
Problemet är att han själv inte tog med sig sin familj när han tog jobbet hos oss, så han har tydligen inget behov av att gå hem tidigt.
Han är säkert bra på det han gör, men en chefsposition är så mycket mer än bara jobb. Han måste även tjäna respekt från sina kollegor och han har inte tjänat några poäng än så länge.
Idag fick en av kontorsflickorna nog. Chefen hade bett om att få en krukväxt på sitt skrivbord. En udda önskan, men som ändå respekterades och en av flickorna här gick därför och köpte en krukväxt. Några dagar senare börjar krukväxten se lite vissen ut och då säger han till samma flicka att vattna den åt honom.
Jag känner på mig att den krukväxten inte kommer att leva speciellt länge. Men om den lever till nästa månad, så lovar jag att kidnappa den och ge den ett nytt liv i mitt hem.

För övrigt så har vi strålande sol idag vilket gör att byggnaden värms upp ganska rejält. Ingen verkar ha tänkt på att stänga av värmen, trots att skyskrapan står och svettas. Jag klockade nyss 29 grader inomhus. Jag ringde ner till vaktmästeriet och undrade om de kunde stänga av värmen. De svarade att den inte kan stängas av förrän den sista mars.
-Vaddå, är det inte bara att slå av en knapp eller?
-Jovisst, men interna regler säger: "värmen på 1:a november och värmen av 31:a mars".
Rimfrost – rattmuff på, tjällossning – rattmuff av. –Va' fan, kan de inte vara lite mer flexibla?!
Med tanke på hur screwed up jordens klimat är just nu, så borde de verkligen tänka om vad gäller de där idiot-reglerna.
I det här tempot kommer det att vara 25 grader varmt i mitten av mars och då ska värmen alltså fortfarande vara på!
Idioti upphör aldrig att förvåna mig, men det skulle förvåna mig ännu mindre om våra kontorflickor då ändå satt med sina jäkla knäfiltar över benen...

Dessa knäfiltar... Man skulle kunna tro att de efter två månaders användande har vant sig vid dem, men ändå kanar 15 filtar i golvet varje morgon när de reser sig unisont för att hälsa godmorgon.

9 comments:

Fröken Bokmal said...

Vilket lyxproblem, för varmt! Här har vi snö och elände, så jag är avundsjuk på dig. Snart ska dock jag och min slimmade kropp ner mot sydligare breddgrader, härligt!!
Tydligen ska ungarna med också, hmmm....

Nini said...

Hahaha klockrent! Vilken skön filmsnutt jag fick i mitt huvud nu :)

Säger dom verkligen "God morgon" i kör?

Shadow said...

Fr. Bokmal > Ta med er barnvakten. Kommer att spana efter bilder på din blogg...

Nini > Jepp, i kör, 4 olika stämmor, riktig skönsång när jag kommer in med min Starbucks-kaffe i ena handen.

The Pale Green Woman said...

Bedårande!

Jag började under en period dagen med att hälsa "Good morning Your excellency", vilket var helt korrekt i sammanhanget. Men jag hade rätt svårt att hålla mig för skratt i ärlighetens namn!

Shadow said...

Pale Green > Har du jobbat en excellency? Låter intressant.

Nini said...

En excellency? *wow*

Det är riktigt jäkla coolt!

Lo said...

gud vilken mansgris nya chefen verkar vara! sätt honom på plats! Hur går det föresten med pakterna bland personalen? placerade du om dem?

Shadow said...

Lo > Solbränd och fin nu? Pakterna är i viss mån kvar, men den värsta upprorsmakaren skickade jag till en annan avdelning.

Lo said...

ja, solbränd o fin! skönt bland alla blekisar i stan! jag vägrar att ta av mitt vita somriga snäckskalsarmband :)