Thursday, February 22, 2007

Jag har syndat och bekänner färg

Idag var jag över och hälsade på min revisor igen. Jag var nämligen riktigt duktig igår kväll och fyllde i alla dokument som han gav mig. Efter tre timmar tillsammans med min miniräknare, hade jag fyllt i alla talonger och dokument som krävdes. Detta firades med en klunk från min finaste whisky.
Glad och nöjd gick jag till sängs. Det är en alldeles speciell känsla när deklarationen äntligen är avklarad, dessutom med en hel månad till godo. Jag var i och för sig mindre nöjd med beloppet som måste betalas in senast den sista mars, men det är ju min plikt och inget som kan ifrågasättas.
Idag gick jag alltså för att lämna in hela bunten med papper till min revisor. Han kollar igenom materialet och skakar på huvudet. Jag känner hur jag blir svettig i handflatorna. –"Något som jag missat?", frågar jag.
-"Nej, allt ser okej ut", svarar han, "men du måste skriva om allt".
(Dubbla budskap: – Det ser okej ut, men nej...? Ehh...)
–What?!, frågar jag och känner hur det börjar droppa från mina fingertoppar. Senast igår kväll, så var alla nödvändiga rutor avbockade, alla siffror i korrekt kolumn, alla avdrag och kvitton kontrollräknade minst 20 gånger och hela rubbet slutligen underskrivet av mig själv, såvida jag inte lider av personlighetsklyvning.

Revisorn klarlägger problemet ifråga och det visar sig att jag har begått ett mycket elementärt misstag. Jag har gjort något som absolut inte får inträffa på en statlig blankett.
Jag har skändat och visat brist på respekt för handhavarna på skatteverket. Jag har överträtt ett gällande tabu, vilket bestraffas hårt i detta land. I mitt fall, - bakläxa, omskrivning och tre snabba rapp med linjal över fingrarna. Jag har nämligen skrivit allt i blått bläck!!!
-Japp, jag erkänner, jag använde en blå kulspetspenna.
Här är det tydligen endast svart bläck som gäller på officiella dokument. I alla tidigare år har jag alltså bara haft ren flax då jag präntade ned allt med svart bläck.
Denna gång, som alltid, tog jag den penna som låg lämpligast till och den lyckliga pennan blev just en blå penna. Trodde absolut inte att det skulle spela någon roll. Sådana regler finns väl inte Sverige?
Efter alla år här, så har jag lärt mig en hel del angående skatter, inkomst och hur man deklarerar, men det är första gången någonsin som jag blir kuggad för att använt fel färg på bläckpennan. Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera, men jag känner en viss uppgivenhet...

8 comments:

Å said...

Det går inte bara att kopiera dokumenten i en svartvit kopiator? Så löste jag det sist...

Shadow said...

Å > -Snyft, om det ändå vore så enkelt...
Här är det karbon och tre kopior som gäller.
När du säger att du kopierade, betyder det att samma idiotregel gäller även i Sverige?

Bluemaple Tree said...

Det låter otroligt... undrar just varför det måste vara svart bläck? Är det någon maskin där som ska läsa in papprena och inte kan läsa in blått bläck *hmmppfff*

Vad skönt iaf att allt annat i övrigt stämde ;-)

Själv ser jag fram emot en förenklad självdeklaration i år, det är så gött å bara kunna skicka ett sms så är det klart!

Nini said...

Jag tror att det måste vara svart eller blått bläck här för att det annars inte går att scanna/ kopiera. Men det står jättetydligt på blanketten :)

Å said...

Shadow: Nope, i Tyskland. Regellandet nummer 1...

Lo said...

nej, det måste inte vara svart i sverige! låter bara som nån löjlig traditionsregel! människor hittar på så mycket dumt!

Lo said...

men om du ska se det positivt så kan du ju ta ett glas whisky till ikväll när du gjort om det!

Shadow said...

Lo > Doing it as we speak...