Tuesday, March 06, 2007

Slipsar


Precis såsom kvinnor ibland har en manisk relation till REA och handväskor, är min relation till slipsar inte mycket bättre. Jag köper slipsar varje månad och slänger de som har blivit omoderna.
Ny säsong betyder dessutom nya färger och mönster och jag kan inte låta bli att snegla på slipsar. Ofta kan jag inte heller välja endast en slips, utan jag köper tre-fyra stycken, bara för att vara på den säkra sidan.
Thailand, med dess billiga sidenslipsar, är därför rena paradiset för mig. Samma slipsar som i Manictown, fast till en bråkdel av priset. Denna gång höll jag igen och kom därför hem med endast 12 nya slipsar.
Problemet är att min slipslåda bara rymmer 64 slipsar, så jag måste alltså kasta bort en del mindre populära slipsar, fast att jag egentligen inte vill.
Nej, jag tror att jag behöver en byrålåda till, för mina slipsar. Jag har sedan länge ställt in mig på att norpa lådan alldeles under min slipslåda, men där förvarar frun i huset diverse dukar och annat krafs, och hon morrar varje gång jag föreslår en slipsexpansion i den riktningen.
-Så flickor, vad behövs för att övertyga henne om att mina slipsar behöver nya landarealer? Rosor, choklad, lyxmiddag eller våld?
Ett annat alternativ är ju att köpa ny bostad med ett extra rum där det står “Shadow” på dörren och “Non authorized entry will force electrocution”, eller något i den stilen...

Och till er män, försök er på det här motargumentet någon gång... när ni känner er starka och modiga... eller bara omdömeslösa...

-"You have too many neckties Shadow!"
-"Well, and you have too many handbags baby..."

19 comments:

linda m said...

det är ordning på shadow :-)

Lo said...

hm... säg att du blir så lycklig när hon shoppar så mycket fina nya saker och föreslå sedan att ni ska köpa en extra byrå bara till dina grejer så att hon får plats med alla sina kommande i din gamla slipslåda.

Lo said...

vad mycket färger föresten! vilken är din favorit?

Å said...

"I do bring home the dough in this family, don't I? That means that I can buy, store and collect ties until we drown in them, and all you have to do is be quiet, horny and thankful!"

Eller förresten, om du vill leva till morgondagen så säg bara:

"But honey, I want to look my best for you. You are always so beautiful, the least I can do is try to look half as chic as you. For that I need my neckties, and storage, but I am of course willing to make it worth the truble for you. So what can I do for you my love?"

Hahahahaha, eller ge upp med en gång och hitta ett smartare sätt att förvara slipsarna!

fannen said...

men åh vad fina de var!

londongirl said...

Jag älskar att köpa slipsar till min man, dels för att det är så roligt att välja och dels för att han aldrig hinner själv. Han uppskattar verkligen att jag gör det.

Men det är klart att dina behöver mer plats.....

Nej inte behövs choklad och blommor för att övertala henne....Köp en VÄSKA till henne såklart!

Köp den där dyra du vet som hon har funderat på ett tag!

* Sa hon som också har lite för många väskor * ;-)

Maria said...

Jag skulle snickra ihop en speciallåda, ungefär en sådan som du har på fotot, och rulla ihop slipsarna, så som du gjort. Lådan skulle jag sätta upp på väggen och slipsrullarna skulle jag placera i facken så att de på ett visst avstånd visade ett porträtt av mig själv! Praktiskt och estetiskt på samma bräde - sånt gillar jag!

Nini said...

Maria vilken klockers idé!! Kanske borde göra nåt sånt till min C?

Shadow, dina nogrannt rullade slipsar gör mig upphetsad. Jag älskar ordning och reda.

Det enda jag skulle ändrat på i din låda är möjligen färgordningen ;)

Lo said...

du skulle ju kunna ha två slipsar i varje fack ... så slipper du problemet...

Shadow said...

Linda > Självklart!

Lo > Har ingen favorit. Beror helt på vilken kostym jag bär.

Å > Jag tror jag kör på ditt första alternativ.

Fannen > Du har bra smak, precis som mig...eh...

Londongirl > Också ett bra förslag...

Maria > Snickra? Tja, varför inte? Lediga väggar har jag dessutom gott om.

Nini > Ja, mitt mål är att ha dem i färgordning, men det blir för mycket jobb, eftersom de aldrig kommer att hamna på rätt plats när jag kommer hem på fyllan...

Lo > De måste vara enkla att plocka ur, så två i varje fack går inte.

Sofia Quant said...

vilken underbar slipslåda! alla dessa färger..det är så att jag önskar att jag själv kunde samla på slipsar =D
finns det ingen liten check "slips graderob" en liten snurra du kan köpa, där slipsarna hänger istället..då tar dom ju mindre plats :)

Shadow said...

Jag har provat det mesta som finns för slipsförvaring, även snurran, men jag vill kunna överblicka alla slipsarna när jag väljer.

Ms.Take said...

Mmmm, slipsar, och annat mansmode. Jag blir lite vek i knäna.
Min fäbläss för snygga kostymer har vi ju redan avhandlat, men visste du att den sträcker sig till slipsar också?

Dessutom har slipsar så många bra användningsområden......

[nudge, nudge]

Shadow said...

En riktig kostym kräver ju sin slips.
Många användningsområden? Förutom att torka munnen med?

Johan said...

Grymt bra låda! Jag brukar hänga alla mina slipsar på en galge, men de trillar ner på golvet hela tiden. Vad har du använt för "box-system"?

mister slips said...

Klart trevlig slipslåda, man blir lite avis faktiskt. Nu är det bara att börja snickra...

Adam Crona said...

Vad är du använder för att separera slipsarna i lådan? Var köper man den gretingen?

Shadow said...

Adam > En slags "Divider". Finns att köpa överallt här (typ 1-dollar shops, etc.)
http://www.tigercrown.co.jp/amenity/catalog/page19.htm

Johan said...

Färdiga lösningar finner ni hos http://www.slipskungen.se