Friday, March 09, 2007

Gräsänkling

Mrs. Shadow är på golfsemester i tre dagar.
Förutom golfklubborna, packade hon även ned badkläder. En aning misstänksamt... Jag undrar om golfen eller playan står högst upp på programmet? Hon säger kanske bara "golf" för att hon vet att jag blir så avundsjuk om det planeras att ligga på playan och sörpla drinkar med paraplyer i.
Men jag ser ändå fram emot att få ha tre dagar för mig själv och göra precis det som faller mig in. Dansa i kalsongerna och spela luftgitarr till AC/DC. Äta chips till middag och dricka whisky framför TVn. Spela TV-spel tills det är dags att gå till jobbet. Bara äta sådant som jag tycker om. Jag har tänkt att det ska bli riktigt vilda och ansvarslösa dagar, typ ordspråket om katten som inte är hemma och råttorna som dansar på bordet. Hittills har jag inte fått gjort något av det jag planerade, men de tre dagarna är inte slut än. Jag har två dagar kvar...

I vilket fall som helst så förvånades jag över hur lite man vet, och kan, om sitt eget hem.
Städerskan har också fått tre dagar ledigt och det sista Mrs. Shadow gjorde innan hon åkte var att bära iväg alla använda handdukar till tvättkorgen.
I morse stod jag i duschen och handen greppade tom luft där hangduken normalt borde ha hängt. Med blöt kropp steppade jag runt i hemmet och drog ut lådor och öppnade skåp, utan resultat. Jag hade ingen aning om var handdukarna låg förvarade. Tvättkorgen var tom, innehållet redan upphämtat av tvättfirman.
Jag drog på mig kalsonger och jeans, öppnade bakdörren och tog hissen ned till min bil där min gymväska fanns. I väskan låg en halvtorr handduk som luktade lite surt, men jag hade inget val. Upp igen, torka håret och sedan påklädning.
Med en ostmacka i handen och morgontidningen under armen tar jag min portfölj och öppnar ytterdörren.
Utanför dörren snubblar jag nästan över ett stort bylte med inplastade handdukar. -Va' fan gör de där på golvet? Jag föser in paket i hallen och kliar mig på skallen.

När jag senare sitter på jobbet så ringer Mrs. Shadow och undrar hur det går för mig i min ensamhet?
Jag berättade surt att jag inte hittade någon handduk.
Det visar sig att vi inte äger en enda handduk. -Jo, några stycken för strandbruk har vi, men de ligger i förrådet. Men i övrigt så leasar vi alla handdukar tydligen. Två gånger i veckan levereras nya handdukar under natten till vår dörr. Dessa tar vår städerska in och lägger i ett skåp i tvättrummet (inte badrummet).
-"Tittade du inte utanför entrédörren", frågade Mrs. Shadow.
-"Baby, jag försökte tänka logiskt", svarade jag...

Det är inte lätt att vara ensam. Det är inte bara handdukar som jag måste leta efter. Bara att hitta osthyveln tog mig 5 minuter. Okej, det var i och för sig ganska enkelt när jag kom på att diskmaskinen också kan ses som en förvaringsplats. Vi har dessutom bara en enda osthyvel verkar det som. Nu vet jag vad jag önskar mig i födelsedagspresent, - en osthyvel för varje rum.
Om det är någon som har vägarna förbi Manictown, så får ni gärna ta med er några osthyvlar. Det är tunnsått här. Eller vänta nu, IKEA för fan!

Det tog dessutom jättelång tid att hitta min husnyckel. Jag vet inte hur länge sedan det var som jag låste dörren själv. Det är ju alltid någon kvar i hemmet, så det har inte behövts. När jag kommer hem är också alltid någon hemma. Husnyckel? Visste inte ens att jag hade någon, men jag kunde erinra mig om att det låg en nyckel i min skrivbordslåda. Letade där utan resultat. I mitt desperata sökande hamnade jag till slut i hallen och ser att Mrs. Shadow har tejpat fast nyckeln på ytterdörren med orden "Don't forget to lock the door".

Imorgon är det jag som går upp två timmar tidigare än normalt. Det gäller att vara beredd på the unexpected. Jag har lärt mig av mina misstag i morse, men jag tror ändå att morgondagen bjuder på nya överraskningar. Upp två timmar tidigare betyder också att jag bör gå och lägga mig tidigt ikväll. Bye-bye sena kvällar med chips, whisky, våldsfilmer och TV-spel. Snyft... och AC/DC...

13 comments:

Lo said...

jag tjuter av stratt! Du är mer mansgris än jag trodde! ;)vilket äventyr hemmet måste vara de här dagarna då!

Shadow said...

Nja, jag är faktiskt ganska duktig i övrigt. Tycker om att hålla ordning och reda, lagar gärna mat och diskar efter mig. Är lite av en hantverkare, tycker om att laga saker själv och snickra ihop hyllor och enkla möbler.
Men handdukar...har jag aldrig ens funderat över. Samma som när jag bor på hotell, jag tar dem för en självklarhet.

Å said...

När är du född nu igen? 1932? Eller vänta, jag har ingen aning om vad 80% av våra saker finns, kommer ifrån eller var de tar vägen. Hemma hos mig har jämställdheten totalt vänt upp och ner på gamla könsroller.

Jag ska sluta peka finger. Eller nej, det är för roligt.

Shadow said...

Å > I vårt hem har vi inga problem med jämställdhet, eftersom inte frun i huset gör så många hushållssysslor hon heller. Vi är jämställda som attan!

SixesAndSevens said...

Leasa handdukar..? Är inte det äckligt? Vem vet var på vem dom varit innan..? :) /Bacillfobikern

Shadow said...

6&7 > Ja, nu när du säger det så...det är ju lite äckligt faktiskt...men samma som på hotell...typ...
De ingår tydligen i vårt kontrakt för lägenheten, konstigt, men sant.
Dags att göra en ändring på detta, vi har ju ändå städhjälp som sköter tvätten och IKEA har fina handdukar.

FinaM said...

Hur kul som helst, vilken syn det hade varit! :-)

David said...

hehe, det är nog bra att du blir lite domestic "homosexuell" Shadow. Fortsätt du att handla mjuka paket, du är antagligen så hååård själv att du inte behöver oroa dig. ;)

David said...
This comment has been removed by the author.
Bull said...

Du är utmanad!
När du har dansat färdigt i kalsongerna och är klar med luftgitarrspelandet så finns det en utmaning till dig på min blogg.
Det är inte nyttigt vara sysslolös - det kan leda till renoveringar och ännu värre saker.

Fröken Bokmal said...

Handduksleasing borde införas i Bromma också! Här försvinner alla våra handdukar när killarna glömmer kvar dom i gamla gympapåsar...

Shadow said...

David > Känner mig inte så hård...

Bull > Tackar för utmaningen, men måste tyvärr avböja, helt utan varken anledning eller förklaring...

Fröken Bokmal > Det finns säkert även i Bromma.

Nini said...

Gah!! Leasade handdukar?!?

OMG OMG! Det enda jag tänker på är just det som sixesandsevens sa: Vem vet var dom va förra veckan?

Isch!!