Monday, April 09, 2007

Vin-prenumeration

Det lät som en bra idé när jag för några år sedan gick med i en vinklubb.
För runt 1200 kronor i månaden skulle man då få en kartong i månaden, ett urval av diverse viner, utvalda av någon känd sommelier.
12 viner i månaden för 1200 kronor var en bra deal. Dessutom skickas de direkt till hemmet. Om det är någon speciell sort man tycker om, så kan man beställa fler av just den sorten, och dessa levereras då i nästa månads leverans. Finemang!
Men 12 flaskor vin varje månad blir ganska många flaskor. Speciellt när man bara är två och inte har några barn att dela med... Dessutom, så köper jag en hel del vin i vanliga butiker.
Vi har ett vinskåp i köket där det får plats runt 60 flaskor och jag har aldrig ens funderat på var det övriga sortimentet har lagrats någonstans.
Ärligt talat, så trodde jag att de flesta flaskorna hade druckits ur, antingen av oss själva, eller av gäster under större fester.

Nyligen köpte vi nya barstolar, så jag bad hemhjälpen och vaktmästaren att bära ner de gamla barstolarna till vårt förråd.
När jag kommer hem, så står fortfarande de gamla barstolarna kvar. Hemhjälpen vrider förtvivlat sina händer och säger att det inte finns någon plats kvar i förrådet.
-Yes, hon hade lagrat de vinflaskor som inte fick plats i köket, i förrådet.
Jag gick ner i källaren för att kolla hur det såg ut och jäklar var paff jag blev. Snyggt uppradade i tombackar, som hon hade lagt på sidan, låg runt 400 flaskor. Det stod backar överallt där nere, staplade på varandra, och det ser faktiskt ut som en riktig vinkällare. -Imponerad!
Vin-prenumerationen är numera avslutad och vi sitter och planerar för en vinfest. Alla gäster ska dessutom få ta med sig några flaskor hem.
Fram till festen får vi dras med 8 barstolar i köket, i stället för sedvanliga 4.
Det är trångt och jag har redan slagit i min lilltå ett antal gånger i barstolarna. –Ett i-landsproblem förvisso, det är fult som fan, men idag är det jag som köper mig ett par inomhus-tofflor. Lilltån är blå.

9 comments:

cissi said...

Olika falla ödets lotter, här sinar tyvärr vinet alltför ofta..
På onsdag kommer husbonden hem från Chicago med billigt lådvin, så billig i drift är bokmalen...

Å said...

Hoppas att ni har "rätt" temperatur i ert förråd. Annars finns det ju en viss risk att vinerna blivit dåliga...

Ego said...

Tur för er att ni inte bor i Sverige...hade varit stor risk för våldgästning...eller vad det heter. :D

londongirl said...

OJ! har också en "vinkällare" som bor i ett förråd men inte är de så där många.
Bra idé med en vinfest! :)

Shadow said...

Cissi > Jag har aldrig sett lådvin i Manictown. Hade varit bekvämt ibland att slippa dra upp alla dessa satans korkar. En liten kran är fint!

Å > Jag misstänker att vi inte har rätt temperatur. Det är kallt om vintern och varmt på sommaren. Bara att kassera vinet kanske?

Ego > Men det är ju just vad som behövs nu...kom hit och våldgästa...på min inbjudan.

Londongirl > Inte världens bästa förvaringsplats, om jag har förstått rätt...

Anonymous said...

Ja tack!
Om "snälla" farbrorn ovanför molnen är snäll mot mig på onsdag eller lördag kommer jag bums!

EGO

Nini said...

Sweeetness!!

Det rätta sättet att lagra - glöm bort vinets existens ;)

Å said...

Fråga inte mig, jag kan inget alls om förvaring av viner...

Hade dock en enormt tråkig man som bordsherre på en middagsbjudning (gud vad gammaldags det låter) och han förklarade grundligt hur viktigt det var med temperaturer när det gäller viner. Tydligen finns det avancerade skåp att köpa (olika för vitt och rött så klart). Men ni ska ju ge bort era så shit the same som jag brukar säga...

Shadow said...

Skåpet jag har i köket är ett vinskåp med temperaturreglering.
Jag provsmakade ett vin från källaren och det smakade helt normalt. Jag är dock ingen vinkännare, så jag säger som dig “shit the same”.