Saturday, April 21, 2007

Bögkompisar och chartreuse

Var ute och åt middag med två polare som är homosexuella, Adrian och George.
De är också affärsmän och klär sig snyggt i moderiktiga kostymer i senaste skriket. De ser ut som två skyltdockor från Armani's och Givenchy's skyltfönster.
Vi har alltid väldigt roligt ihop och för dem finns det inga gränser när det gäller samtalsobjekt eller allmän kritik.
De ser båda mycket macho ut till utseendet, men hela deras sätt är kvinnligt ut i fingertopparna. De intygar alltid att de skulle ha valt mig framför vilken annan man som helst, om jag inte vore gift. De tror båda att jag är smygbög, vilket jag vänligen men bestämt förnekar och alltför ofta måste jag avbryta våra konversationer
med -"Stop looking at my ass dude". De håller sig dock alltid inom ramarna och uppför sig exemplariskt även om samtalsämnena ibland kan bli både råa och snuskiga i karaktären. Med de är några av de roligaste vänner jag har och vår vänskap går långt tillbaka.
Jag knallade in på baren där vi skulle träffas, lite senare än beräknat. De stod redan vid bardisken och smuttade på sina Pina Coladas med parasoller och vackert garnerade mintblad (på deras egen beordran, kan tilläggas).
Jag går fram till dem och slänger ur mig ett -"Sorry I'm late, gAys".
-"No-no-no-no-NOOOO! What is wrong with your necktie Shadow? Look Adrian, he's wearing the wrong color! That color is a big no-no for this season, Shadow."
Typ i den stilen börjar vi våra hälsningsfraser. Jag får ofta beröm för mina kostymer, men lika ofta hittar de små fel och detaljer som enligt dem själva är helt ute och borde förbjudas samma sekund som säsongens nya kollektion har lanserats.
Vi sätter oss till bords och beställer. Jag beställer en stor stek medan the "Homo-Twins" beställer tofu-sallad och skaldjurskrafs.
Vi sitter där och pratar om mode, konjunktursvängningar och valutakurser då jag plötsligt får syn på två kvinnliga kollegor. Vi hejar på varandra, men inga introduktioner blir gjorda i detta skede. Jag säger till dem att jag gärna bjuder på en drink i baren senare.
Så, efter middagen går jag iväg till baren för att prata lite med mina kollegor. Dessa två kvinnor är både vackra och intelligenta, -den perfekta kombinationen för att förbli ogift och utan partner i Manictown. De frågar mig genast om vilka de två andra herrarna är.
-"They are both so cute and handsome", säger de och himlar med ögonen.
-"Sorry girls", svarar jag, "they are both in love with me". Jag vidareutvecklar situationen för dem och får kommentaren som jag vid det här laget har vant mig vid –"What a waste!"
I vilket fall som helst, så hamnar vi alla vid samma bord. Flickorna får sig en lektion i årets kollektion och jag skrattar gott åt deras reaktioner när George påpekar för dem att de måste lära sig att gå vackert i sina pumps. –"You walk like donkeys", skulle kunna bidra till både sexual harassment och en öppen bredsida, men tydligen inte när man är bög.
Snart hade stolar och bord flyttats för att ge plats åt en 10 meter lång catwalk. Adrian visade korrekt höft- och benföring och lärde tjejerna att gå i höga klackar "med stil". Snart var alla tjejer på plejset involverade och det visades ben och putades med rumpor överallt omkring mig. En synnerligen trevlig kväll, med många glada skratt och nya bekantskaper knutna.
Vi avslutade kvällen i baren med Dom Perignon och chokladglaserade jordgubbar. Plötsligt får jag ett avlångt paket i handen. -"Early birthday present", säger George (fyller inte förrän i maj).
Jag sliter upp paketet från Armani och inuti finner jag en grön slips.
-"A green necktie, -thank you guys!"
-"Not green, it's chartreuse", säger Adrian.
Vi fortsätter att dricka och ha det allmänt trevligt. Kvällen lider mot sitt slut och jag gör mig klar för min reträtt.
Jag håller upp slipsen och tackar dem igen, -"I'm going to wear this green necktie at work tomorrow".
-"It's chartreuse!", säger Adrian bestämt.
-"Actually, it's lime chartreuse", rättar George.
-"Whatever", säger jag och bugar. När jag vänder mig om i dörren ser jag att de redan är upptagna i en ny diskussion och de gestikulerar vilt sinsemellan med armarna.
Innan dörren slår igen bakom mig hör jag ord som chartreuse, mauve, lemonchiffon och honeydew och jag har svårt att avgöra om de diskuterar färger eller bakverk.
Jag slänger en blick på slipsen jag håller i handen och tänker att för mig kommer den alltid att vara ljusgrön, samt att jag inte har någon skjorta som passar...
Jag knallar ned för gatan. Jag koncentrerar mig på varje steg, putar med rumpan och kommer även ihåg att sträcka på benen. Med min gröna slips (ursäkta, chartreuse) i handen spatserar jag på tåspetsarna i riktning mot taxikön.
En kille gör en busvissling åt mitt håll, "phew-ewww", och jag är snabbt tillbaka på mina hälar igen. -Shit, jag tror att homosexualitet smittar!
Jag sätter mig i taxin och chauffören kommenterar min slips som jag fortfarande håller i handen, -"That's a nice green color!"
-"It's actually lime chartreuse", säger jag och somnar.

12 comments:

Sofia Quant said...

låter som en riktigt härlig kväll det där =D
det är jätte kul att läsa din blogg för du skriver så att jag verkligen kan visualisera det som händer =)
synd att cyberrymden tog dina gamla inlägg, keep on going! ;)

Lo said...

haha! vilken perfekt kväll! Vad bra föresten att du är tillbaka här i cyber snygging ;)

londongirl said...

Låter som en rolig kväll och slipsen skulle jag vilja ha en bild på....låter fint med den där grö...jag menar lime-chartreuse!

Fröken Bokmal said...

Fråga dina polare om det är helt ute med rosa skjortor, eller om de kan få hänga med ett tag till? På män alltså...

The Pale Green Woman said...

Lime-chartreuse låter som en logisk utveckling i mitt gröna liv, kan vi få en bild?

/The Lime-chartreuse woman ..maybe?

Ego said...

Sköna killar! :-D

Nini said...

Underbart!! Jag hade velat ha ett litet klipp på din korrekta-pumps-gång med slipsen käckt på svaj i handen ;)

Ms.Take said...

mmmm, älskad-saknad-tillbaks!
Gott att se dig igen, skuggan =)

(underbart inlägg, mer i klassen kåseri, love it)

linda m said...

dagens underhållning :-)

Å said...

Läs din mail människa. Nu får du komma med förslag på tid. Låta mig vänta en hel kvart innan jag gav upp. Hmf, I'm offended!

Shadow said...

Sofia > Tack, I’ll keep on going!

Lo > Snygging? En skugga?

Londongirl > Håll ordning på färgerna kvinna!

Fr. Bokmal > Rosa verkar vara helt rätt i år, om man är homo...Nej, jag skojar bara...

Pale Green > Chartreuse – ditt liv phase two, new and improved!

Ego > Du hade gillat dem!

Nini > Jag med...

Ms. Take > Gott att vara tillbaka igen. Lova själv att aldrig trycka på fel knapp!

Linda M > Long time no see!

Å > En hel kvart!!! Ber tusen gånger om ursäkt! Check your mail girl!

Sophie Peters said...

Vad får dig att tro det?!
Men...jo, jag antar att du har rätt ;-D