Friday, April 27, 2007

Annorlunda investering

Fram tills för några år sedan investerades det för fullt i dot-com branschen.
Många av mina vänner förlorade stora belopp när de gick in och investerade i alltför riskfyllda ventures. Dot-com var aldrig min grej och jag ogillar att spekulera på områden som jag själv inte har någon expertis i.
Jag placerade i stället mina pengar i fonder och ventures som inte hade lika stor avkastning, men som var desto säkrare.
Som sagt, jag brukar undvika områden som jag inte har expertis i, men ändå satsade jag på kossor...
Det var en god vän som fick mig att gå med som spekulant i ett projekt som handlade om uppfödning och avel av förstklassig nötkreatur. Det hela gick ut på att man skulle köpa kossor, ungefär som i fadderskap. Man försäkrade på så sätt att korna skulle få chansen att leva ett bedrägligt liv fram tills det oundvikliga slutet. Kossor som lever ett gott liv (nästan i lyx) utan stressfaktorer, producerar nämligen det bästa köttet. Samtidigt kostar det otroligt mycket pengar att underhålla och göda kossan. Bara det bästa fodret tillåts och kossorna flyttas dessutom runt i olika miljöer så att de får en välbalanserad motion. Ibland strövar de på ängar och ibland går de och betar uppe i bergen. Emellanåt får de simma över floder och tillbaka igen.
Efter runt 3 år går de sitt öde till mötes och köttet säljs (grymt, kan tyckas...). Avkastningen från försäljningen delas 60-40, där ägaren får 60% och uppfödaren 40%.
Nyligen såldes mina tre kor och min investering nästan fördubblades. Om man jämför med min aktieportfölj, som gick upp 21% i fjol, så är ju kossor rena guldgruvan! Okej, kossor är levande djur och sjukdomar och olyckor kan göra att investeringen får ett drastiskt slut. Men även om jag räknar in den riskfaktorn, så är investeringen fortfarande ett säkert kort med hög avkastning.
Nu ska jag sälja alla mina aktier och köpa kossor i stället, så bli inte förvånade om jag bär Stetsonhatt och cowboyboots nästa gång ni ser mig. -Yeee-haaa!

4 comments:

Nini said...

Dubbel avkastning är inte fy skam... men det beror ju lite på hur stor investeringen var från början. En dubbelvinst på triss är ju t.ex bara 50:-

Shadow said...

Den var ganska stor, men nu är jag glad för att jag har ett öga för kossor...

The Pale Green Woman said...

Vilken sympatisk investering! Det ska jag ta upp med min bankman nästa gång "har du ingen kossfond jag kan spara i ..?" :-)

Shadow said...

Borde fungera i Sverige. Det finns ju ingen brist på kossor i alla fall.