Friday, April 27, 2007

Krukväxter

Ännu en vecka lider mot sitt slut. Jag brukar alltid sammanfatta arbetsveckan på fredagar och skriva en liten personlig rapport för att kunna ha koll på alla pågående projekt.
Jag kan således sammanfatta veckan med... –absolut ingenting!
Veckan har gått otroligt fort, samtidigt som det verkar som om jag inte har fått någonting gjort alls. Jag har suttit med i möten och diskussioner, men utan att göra något konkret, eller aktivt jobba för att få projekt att fortskrida.
Det blir ett svart hål i almackan för denna veckan. Det har med andra ord varit en skön och avslappnad vecka och i helgen ska jag jag bara fortsätta att slappa. Endast lite hushållssysslor kanske.
Funderar på att byta ut lite gröna växter i hemmet mot andra sorter. Vi leasar alla träd och krukväxter. Varje månad levererar leasefirman nya växter och tar med sig de gamla. Från en katalog kan man välja vilka växter man vill ha i nästa omgång. De nuvarande har vi haft i snart ett år, så det är dags att fixa lite nya modeller. Praktiskt och enkelt!
Men jag har också några krukväxter på balkongen som inte är leasade och som skulle behövas flyttas till större huseringar. De nuvarande krukorna är så små att rötterna växer ovanpå jorden. Men sist jag bytte jord hos en krukväxt, så valde den att kasta in handduken. Jag trodde att den skulle bli glad och trivas i sin nya boning, men icke. Därför är jag lite orolig för att byta jord i de andra krukorna, även om jag tror mig veta orsaken till att min krukväxt dog. För att hålla borta ohyra, blandade jag snus i jorden. Jag hade läst någonstans att det var ett effektivt sätt att hålla bladlöss på avstånd. Med åren ackumulerades det nog en hel del snus i krukan och när jag bytte både jord och kruka, så dog nog plantan av nikotinabstinens. Jag är övertygad om att det förhöll sig på det viset och eftersom mina andra krukväxter inte är nikotinberoende, så behöver jag nog inte oroa mig.
Jag skulle även behöva släpa mig iväg till gymet, men byta-jord-projektet ger nog ganska bra träning, inbillar jag mig...

4 comments:

Å said...

Leasa krukväxter, hahaha, det är därför jag älskar ditt liv.

Shadow said...

Jag har till och med leasat akvarium. Nya fiskar varje vecka...

The Pale Green Woman said...

Smuggla ut de permanentboende växterna tillsammans med de leasade? Eller ge dem nikotinplåster kanske. För det blir svårt att få dem att tugga tuggummi misstänker jag.

Shadow said...

Hahaha, ja, jag tror också att det blir svårt att få dem att tugga tuggummi.