Friday, May 04, 2007

Business jet


Har nu, för första gången i mitt liv, åkt en privat business jet till Shanghai.
Att flyga i ett litet privatplan (Citation, i detta fall) har alltid framstått som den ultimata affärsresan för mig. Det är så som viktigt affärsfolk reser.
Kan dock tala om att det var väldigt överskattat.
Planen är små och man kan inte stå raklång. Det är trångt i gången och allmänt obekvämt. Piloten sitter placerad så att det nästan känns som man åker taxi.
Inga flygplan är kraschsäkra, men dessa små flygplan känns ännu mindre kraschsäkra.
Piloten såg min oro och frågade, -"Are you afraid of flying?"
Knappast, -"I'm afraid of crashing".
Jag kände mig lite som en knarksmugglare.
Okej, man sparar tid, men tacka vet jag vanlig business class på reguljärt flyg. Med rätt planering, så behöver man dessutom inte vara så pressad på tid. Att åka fram och tillbaka till Shanghai på samma dag är dessutom korkat. Utan att ens provsmaka köket i staden!
Nej, det var nog sista gången jag tackar ja till ett erbjudande om att åka med i en business jet, men jag har dock inte gett upp drömmen om att själv äga ett plan någon gång, om sisådär 400 år...

9 comments:

linda m said...

ahh, eget plan - inte fel :-) vill oxå ha..

Å said...

Ska du ha egen flygvärdinna då också?

Shadow said...

Linda > Ett familjeplan kanske, som ni kan flyga med till sommarstugan?

Å > Skulle behöva ha en sådan där “Olga” som de brukar anställa på Aeroflot. Något att hålla i när det blir turbulent.

peppi said...

Kan ta och meddela att den kinamaten i Shanghai (och dessutom i hela Kina) är helt vidrig. Inte ett dugg som vanlig kinamat som man är van vid i västerlandet. Som tur är så finns det lite amerikanska hak i Shanghai så man kan få sig en sjust köttbit eller McDonalds. Så jag tycker verkligen inte att du missade någonting... När en kinesisk affärsbekant bjöd på stora middagen i typisk shanghai-stil så trodde jag att jag åt råtta vid ett tillfälle, men nej nej jag satt i själva o knaprade på kinesiska Ank-näbbar :)

Å said...

Ja så länge du inte skapar turbulens med Olga så är det väl ok antar jag (eller är även det socialt accepterat i Manictown) ;)

Shadow said...

Peppi > Jag är i Shanghai någon gång varje månad, så det gjorde inte så mycket att jag missade maten denna gången. Jag uppskattar “äkta” kinesisk mat, som självklart kan ses som väldigt annorlunda om man är van vid det som serveras i Sverige.

Å > Olga är inte bra material för att skapa turbulens...

peppi said...

Ohfan, smaken är som baken minst sagt :)
Då har du ju säkerligen stött på den makalösa rätten "hotpot"? Jag har nog aldrig någonsin sköljt ner så mycket öl vid ett matbord innan som när jag blev tvingad att äta allt som kom upp ur den böljande varma hot-poten! Men man lever ju bara en gång så va fan :)

Lo said...

men vad coolt att få åka i ett sånt plan!

londongirl said...

Roligast är att få köra ett litet plan själv. :-)