Friday, May 18, 2007

Doften av blöt asfalt gör mig glad (och dum)

Igår regnade det mestadels av dagen. Det var ett sådant där riktigt uppiggande regn, som syresätter luften.
Det slutade regna lagom tills jag skulle gå hem från kontoret.
Det är något speciellt med doften av blöt asfalt. Jag gick och mös med näsan i vädret.
Jag har också en ovana att gå på målade linjer i trottaren och dessutom hoppa lite på varje brunnslock.
Fick vattenplaning på skorna och halkar, ser plötsligt bara himmel och faller sedan pladask i backen. Ont som f-n i armbågen, kostymen är genomsur och smutsig, och datorn i min väska fick sig en makeover och är nu hottad med några nya snygga bulor i chassit.
Kommer hem och Mrs. Shadow undrar vad f-n som har hänt?
-"Visst är det härligt med regn älskling", svarar jag.
-"Har du hoppat i vattenpölar igen?", frågar hon (...precis som att en vuxen karl skulle hoppa omkring i vattenpölar liksom...).
-"Japp", svarar jag.

Hon ifrågasätter det inte ens...

10 comments:

Å said...

Åh, jag älskar lukten av blöt asfalt jag med. Men den kommer bara fram på sommaren här (om du minns) så det är så sällan jag får njuta. Men jag hoppar inte i vattenpölarna, det skulle ju förstöra mina skor...

Sofia said...

det regnade så härligt i göteborg innan idag (förvånande va?) ..och luften blev friskare och asfalten doftade vår..underbart
så jag känner extra med ditt inlägg idag =)
hittade dock inga vattenpölar att hoppa i men jag funderade en kort stund på att bada i fontänen i parken när jag gick förbi..
kalligraferar du något själv förresten? =D

Shadow said...

Å > Det är därför jag köper nya skor så ofta...

Sofia > Nej aldrig, jag har ingen praktisk nytta av det.

The Pale Green Woman said...

Du har en rar och förstående fru.

linda m said...

kärlek!

Anna said...

har världens snyggaste röda gummistövlar och dom tål mycket hoppande i vattenpölar, det har jag testat! och jag ler lite extra när folk undrar varför en vuxen kvinna hoppar från pöl till pöl - dom borde testa!!!

David said...

Plågsamt att se sitt barndomssinne falla pladask i den hårda verkligheten. Hoppas inte du slutar upp med att hoppa i vattenpölar på grund av den här insidenten. Tror att du är en person som behöver de där små stunderna av okonstlad glädje i ditt liv.
Fortsätt hoppa!

Ms.Take said...

skor är värdsliga saker
Vattenpölsplask är själsligt, och värdefullare än monetära angelägenheter

ego said...

underbart med asfalt lukt....då e det sommar! :-D

Sara said...

Jag rekommenderar också röda gummistövlar! Alledeles utmärkta till att hoppa i vattenpölar med :D dock lite hala att gå i trappor med. Jag halkade en gång på väg ner från tunnelbanan och höll på att dra med en tant i fallet. Som tur var hon bastant och klarade att en drulle med röda gummistövlar kom farande, hahahaha!