Friday, June 08, 2007

Golf

Golf!
Gud, vilken trevlig sport det är! Andra gången jag spelar i år, mot min egen vilja.
Betala en green-fee för att gå och slå på en liten boll, som ändå aldrig hamnar där man önskar, i närmare 10 km, övergår mitt förnuft.
I mitt fall går jag nog dessutom den dubbla sträckan, eftersom min boll tar mig på omvägar till varje hål.
Efter 18 hål är alla solbrända och fina, förutom jag, som mestadels har gått under träden, långt vid sidan av fairwayen.
Förstår inte heller varför man måste ha så många klubbor?! Jag använder typ 3 klubbor, puttern inkluderad.
Och när det bara är två meter kvar till hålet, så tycker jag att det är helt okej att lägga sig på magen och göra en biljardstöt med klubbans handtag, i stället för den sedvanliga putten.
Golf-jargongen stör mig, om möjligt, ännu mer.
-“Shadow, are you slicing on purpose? Really nice shot, but that's an OB.”
-“Yes, I'm slicing to avoid the sun, you dumb motherfu...”

Nio hål och det är dags för lunch.
Öl och vin till maten hjälper ju inte direkt mitt scorecard.
Efter lunchen ska vi gå ut och träna puttar på en liten träningsgreen som ligger vid klubbhuset. Varför träna puttar på den där greenen? Det lär inte hjälpa mig ett smack, eftersom alla greener ändå ser olika ut!
Efter alla 18 hålen är spelade, så är vi tillbaka vid klubbhuset igen.
Mera öl och vin i matsalen följs av prisutdelning. De verkar hitta på priser, så att nästan alla får något.
Det delades ut priser för bästa score, längsta utslag, längst sänkta putt, snyggaste miss, fulaste keps och tro det eller ej, ett specialpris för sämsta score, - som ofelbart gick till mig! Hade jag vetat om det från början, så tror jag att hela golfrundan hade blivit mycket roligare.
Jag får ett avlångt paket i handen och fruktar det värsta – en förgylld putter, eller något i den stilen.
Men när jag öppnar paketet hittar jag en biljardkö i två delar, en sådan där personlig biljardkö, som man skruvar ihop på mitten.
Det var en urtjusig biljardkö, snygg design, i ett snyggt fodral. Ser även att det står något graverat på ena sidan: "Shadow, - for worst possible score and a very unique putt", och dagens datum.
Jag är djupt imponerad men kan inte låta bli att fråga, -"But what would you have done if I came second to last?"
-"Yeah right!", hela gänget skrattar och jag kan inte göra annat än att skratta jag med, -"fat chance!"

7 comments:

Sara said...

Åhh, om jag fick så där fina priser så skulle jag också spela golf :D
Skönt också att vännerna litar på att du kommer vara sämst, hahaha!

londongirl said...

Snyggt pris i alla fall. Dessutom är det ju nyttigare att gå under träden och få en snyggare solbränna än de som går där ute i solen och blir brända! Så håll dig till din linje du i golfen!

Ms.Take said...

Ah, ljuvligt!
Du verkar ha roliga vänner, det där var både kulm och genomtänkt. Lyllo dig =)

Å said...

I sena tonåren var jag tillsammans med en kille som tävlade i golf. Han var duktig, riktigt duktig. Han lät mig dock aldrig börja spela, eftersom han var för otålig att följa med en nybörjare. Det var mycket tjatigt att titta på, men han var fin nog att förtjäna tittandet. Idag är han Managementkonsult på McKinsey, och har hemmafru. Så det kan gå...

Nini said...

Fasen va nice!! Om jag fick så där fina presenter för att komma sist skulle jag lättigt spela golf! :)

Shadow said...

Sara > Visst är det fint med förstående vänner!

Londongirl > Min linje? Den där linjen i ruffen, menar du?

Ms. Take > Japp, de är lite synska, tror jag.

Å > Tur att du slapp att bli hemmafru!

Nini > Finfin present, men jag spelar nästan aldrig biljard. Hoppas på att jag får tillstånd att använda den på greenen nästa gång.

Nini said...

Det trodde jag var givet!! Annars hade dom väl gett dig golflektioner?