Tuesday, June 12, 2007

Klagomuren

Alltså, vad är det för fel på er i Sverige? Under 9 månader klagar ni på att vädret är dåligt och att det är kallt och mörkt.
När värmen äntligen kommer, så klagar ni på att det är för varmt. Ni ska höra mina föräldrar, det är bara pust, flämt och stön just nu.
Det konstiga är att ingen klagar på värmen under semestern på Kanarieöarna, där det faktiskt borde vara ännu varmare.
Vad för slags klimat kan få Svensson att bli nöjd månntro?
Alla fyra årstiderna inklämda under ett och samma dygn kanske? Varje dag, i 365 dagar om året.
Tänk att få klampa iväg till jobbet genom snö, med full vintermundering och sedan komma hem igen i shorts och ta sig ett dopp i havet innan middagen serveras.
Ingen dum idé alls faktiskt. Våren kan då tajmas lämpligast under lunchrasten, och under kvällspromenaden med hunden, kan man hoppa omkring bland höstlöven.
-F-n vad bra alltså! Undrar bara vem jag kan vända mig till med detta formidabla förslag? John Pohlman kanske? För det är väl han som bestämmer vädret, eller?

13 comments:

David said...

Tror att det ligger i vår kultur att klaga. Finns det inget uppenbart att klaga på så kommer vi snart att hitta på något.
Vi lever i ett ganska rikt land, de flesta har mat för dagen, lagom klimat, kläder på kroppen och frihet från krig mm, men visst fan är det fel på msn eller på bredbandsuppkopplingen! Vi skapar saker för att röjja undan våra problem, vilket bara ger oss nya.

Hur varmt är det i Japan just nu?

Shadow said...

David > I och för sig är det ju inget fel i att sträva efter det man inte har...
Vädret i Japan har jag ingen aning om, men här i Manictown har vi runt 35 grader och slipstvång idag.

Nini said...

Jag gillar att det är varmt, jag kan ha stora tunikor som är luftiga och jag slipper frysa på busshållplatsen på morgonen och jag kan ha söta döskalleskor. Däremot är jag inte så bra på hantera när det blir för varmt, för då mår jag illa. Men jag njuter iaf...

David said...

S: Inte fel, framåtsträvan är bra, men man kanske ibland också skulle försöka bli nöjd med det man faktiskt har.
Manictown ligger väl i Japan?

Shadow said...

Nini > Jag diggar dina Fantomen-skor skarpt!
Jag tror att det kanske är dags att standardisera A/C-anläggningar även i de svenska hemmen. Det lär ju inte heller bli kallare framöver, snarare tvärtom.

David > Precis! Folk är ju aldrig nöjda verkar det som!
Manictown ligger i ett hörne av världen ;)

danne said...

Jag klagar inte. Dessutom tycker jag att du i sak har fel. Det är inte varmt i sverige.

Vilken slips hade du på dig? Den chatruesgröna? Låter som om möjligen en orangeröd hade varit snyggare. Eller kanske en svalkande blå? I siden naturligtvis.

El_Pedro said...

saken är den att den värme vi haft är nog ingen svensk van vid.

När man är på en semesterö så behöver man inte jobba heller :)

jag klagar inte på värmen men konstarer att det är jäkligt jobbigt med den värme som varit.
Sommarvärmen är ju inte heller konstant så vi hinner inte riktigt anpassa oss i värmen.

Klagandet är en mänsklig rättighet som Sverige omfamnar var dag ;)

Shadow said...

Danne > Klart jag kör med Chartreuse!

El Pedro > Jag tror verkligen att A/C kommer att bli stort i Sverige inom de närmsta åren. Med alla arbetslagar som finns, så tycker jag att det är konstigt att inte fler företag har installerat A/C ännu.
"Klagandet är en mänsklig rättighet som Sverige omfamnar var dag", fan vad bra. Jag hoppas att det är OK om jag citerar dig.

Nini said...

Jag skulle gärna ha A/C här för vårt kontor är som en egen tempererad zon, helt skiljd från resten av jobbet.

I korridorren utanför är det svinkallt men här inne är det 100+. Minst. Det enda som händer om jag öppnar fönstret är att det blir extremt dammigt på två röda.

Å andra sidan, på vintern är det här ett himla mysigt rum...

Skorna ja... dom gav mig 3 jättefina skavsår. Det ena blödde innan jag ens hade kommit till busshållplatsen hemma :(

Shadow said...

Nini > Med alla döskallar, så tror jag att det låg ett förbannelse över dojjorna...

Nini said...

Åhhh...fudge. Det tänkte jag inte på... =(

danne said...

Shadow. Vad säger du om att lägga upp dagens slips på bloggen då och då? :-) Vore inte det en bra ide?

El_Pedro said...

det är en ära att bli citerad så kör i vind bara

men det kostar en öl när du är i stan ;)