Monday, June 04, 2007

Se fienden i ögat...

Långsamt kommer det krypande. Det finns ingen återvändo.
Det är bara att följa stigen, som i en snitslad poängpromenad.
Att titta bakåt kan vara förödande.
Det är ingen idé att ljuga för sig själv längre. Det är bara att acceptera faktumet och ta det med stolthet.
Jag håller på att bli gammal. Jag har kommit till en punkt i mitt liv då jag inte längre kan nonchalera de tecken som gör sig synliga och tydligt visar att jag håller på att bli gammal.
(Uppdaterad lista)

-Blir sömnig framför TVn.
-Vaknar, som oftast, utsövd och pigg.
-Vaknar innan väckarklockan ringer.
-Hårväxt på ställen som tidigare varit hårfria.
-Vaknar samma tid även på helger.
-Skruvar ner volymen i stället för upp.
-Uppskattar promenader.
-Sitter ned och pinkar, inte för att frun kräver det, utan för att det är tröttsamt att stå.
-Väljer bussen i stället för tunnelbanan för att slippa gå i trappor.
-Tandtråd och tandsten.
-Ståltråds-liknande hårstrån dyker upp i ögonbrynen.
-Har klippkort på mitt lokala “drugstore”.
-Känner ingen stress när jag inte har några planer för helgen.
-Lägger till cancer-optioner i min sjukförsäkring.
-Börjar uppskatta stickade koftor.
-Det räcker med två mål mat om dagen.
-Behärskar facktermer.
-Måste verkligen leta efter ett par vita strumpor.
-Äger inga vita strumpor.
-Fler slipsar än kalsonger.
-Struntar i att bära vigselringen och frun bryr sig inte.
-Kan gå förbi ett slagsmål utan att visa intresse.
-Bär halsduk när det är kallt.
-Spröda naglar.
-Stela axlar.
-Ordet “festa” betyder en invigning, bankett eller affärsmiddag.
-Behärskar tekniken för meninslöst prat.
-Tittar på TV, men enbart på nyheterna.
-Väder och pensionsförsäkringar är populära samtalsämnen.
-Byter toapapper när rullen är slut.
-Väntar på DVD-premiären i stället för att gå på bio.
-Hyr en film och upptäcker sedan att jag redan har sett den på flyget.
-Avverkar attachéväskor i snabbare takt än ryggsäckar.
-Skriver minneslappar för att komma ihåg saker.
-Tappar bort minneslappen.

Hur står det till själva?

20 comments:

Å said...

"-Skriver minneslappar för att komma ihåg saker.
-Tappar bort minneslappen."

Om det är tecken på att man börjar bli gammal så har jag varit gammal sedan jag föddes.

Men nej då, jag är en kvinna i mina bästa år. Ingen åldersnoja här alls. Eh, förutom att jag har börjat köpa ögonkrämer (för att hålla tillbaka rynkorna) som kostar mer per gram än Beluga kaviar.

Stefan said...

hahahahahaaaa...fan jag känner igen mig på alla punkter. Utom sittning och kissning - där är det krav från den bättre hälften som implementerader det, nu är det bara för att jag kan spela en snabb pasians på ipaqen medan no1 gör sitt jobb. det är väl också ett tecken om något?

linda m said...

haha-haha näää, jag känner inte igen mig, eller kanske at man sitter o kissar, det brukar jag göra ha-ha

londongirl said...

Äh, jag tror jag klarar mig ett tag till.....känner bara igen mig på tre punkter varav den ena är att jag sitter och kissar....återstår två: Uppskattar promenader och äger inga vita strumpor.

" Foreeeever young...." :-)

danne said...

saknade bågen. är det inte dags att köpa MC nu? ;-)

El_Pedro said...

sitta ned är ju kung.
man kan läsa lite eller bara koppla av en stund.

allt är mycket softare på ålderns höst - jag gillar det mer o mer.
Inte för att jag är sketgammal men ändå.
det blir lugnare allting.

David said...

Vilken rolig lista. 8 av dina punkter stämmer även in på mig.
/D

Lo said...

men sötis, det var inte länge sen du skrev på min blogg att du alltid kommer känna dig som 25! jag har sån åldersnoja att jag snart dör, haha.

Ms.Take said...

"-Struntar i att bära vigselringen och frun bryr sig inte." hade jag nog personligen sett som ett varningstecken på annat än åldersnojja ;)

Annars kanske en del stämmer, men för det mesta har jag en skrämmande åldersångestbrist - bäst så.

Sara said...

Det är ganska få som stämmer in på mig, men jag är ju inte så gammal heller. Fast du glömde en punkt som JAG åtminstone märker (hos mig själv och andra) nämligen att man låter om man reser sig/sätter sig/lyfter tungt eller bara vill ha uppmärksamhet. Du vet, suckar och pustar och sånt :)

Å said...

Gratulerar med dagen fellow expat (som man säger på svorskengelsk)!

The Pale Green Woman said...

Vita strumpor har väl aldrig varit bra?

Cliff Hanger said...

Intressant lista. :-) Är det tänkt att bokstäverna i fet stil ska bilda något tillsammans?

Shadow said...

Å > Tur att jag inte är kvinna. Slipper köpa så dyra krämer.

Stefan > You have a point!

Linda > Hade varit kul om du stod upp och...

Londongirl > Yngling!

Danne > Nej, så gammal är jag inte ännu.

El Pedro > Skönt att höra att jag inte är ensam om att sitta ned och pinka.

David > Min tvillingbror?

Lo > Vem syftar du på? David?

Ms. Take > Nja, det är inte direkt något varningstecken utan mer ett problem med tjockare fingrar än tidigare...

Sara > Hehe, jag är likadan.

Å > Glömde nästan bort dagen.

Pale Green > Jo, i gympadojjor är det väl OK? Eller?

Cliff > Nej, inga hemliga budskap gömda där.

Lo said...

nej, jag syftar på dig såklart! fast minnet tryter ju också när man blir äldre :)

Shadow said...

Så sant...

Nini said...

I'm back, I'm back!!

Ska genast uppdatera mig på allt som hänt och komma med nån bra kommentar.....

....på måndag ;)

David said...

Jag är bara 24, hur känner man sig när man är 25? haha.

Shadow said...

Nini > Long time no see!!!

Nini said...

I know, I know... Skulle varit mer aktiv om avsaknaden av Bredband hemma inte var så.....total :(