Saturday, June 23, 2007

Midsommar

Glad midsommar då!
Sitter här och funderar angående midsommarfirandet med majstång och små grodorna.
Är det en svensk grej, eller firar de likadant i Norge, Finland och Danmark?
Kanske Å, Linda och Peppe kan svara på den saken?
På Island misstänker jag att de går bärsärkagång och bränner ned grannbyn, så som riktiga vikingar firar midsommar.
Eller?
I Manictown blir midsommarfirandet ganska torftigt. Man hade ju hoppats på att ambassaden skulle kunna slänga ihop ett provisoriskt firande, dagen till ära, men icke.
Jag fick ta saken i egna händer. Ringde upp lite svenska vänner för att se om de var intresserade av att fira midsommar på svenskt vis. Och visst var de intresserade. Alla var intresserade av den grad att de till och med skulle åka hemöver för att fira, så denna helg är det nästan tomt på svenskar här. Jag är grön av avund på alla de som åker hem till Sverige.
Surfade in på Svenska Dagbladet och kollade det svenska vädret. Regn, regn och regn.
-Ha!, skadeglädjen är den enda sanna glädjen (cut me some slack, OK!).
Själv sitter jag på terrassen, med fötterna upplagda, en silltallrik på bordet och en nubbe i handen.
Det råder midsommarväder.

-Skål!, ropar jag ut över nejden och höjer mitt glas. –Glad midsommar!
Mrs. Shadow sticker ut huvudet och frågar vad fan jag sysslar med?
-"I'm celebrating midsummer baby!"
-"You're crazy, it's raining cats and dogs and you're sitting outside on the veranda?"
-"Bad weather never stopped a true Swede from celebrating midsummer baby. It's a duty and a constitutional right for every citizen, regardless of bad weather you see".
-"Right! Now get your ass and your herring inside before you catch pneumonia!"

Våra kulturella skillnader är stora och djupa som Grand Canyon. Jag kan inte begära att hon ska förstå något som doesn't make any sense at all.
Jag lunkar moloket in till vardagsrummet med min sill och nubbe.
Jag petar lite på sillen och klagar, -it doesn't taste the same when inside.
-"It's the same damn herring! Shut up and eat! Oh, and by the way, Happy Midsummer honey".
-"Yeah, happy midsummer baby".

11 comments:

Å said...

Ingen mening att skriva något långt inlägg som svar, för i Norge firar man inte midsommar ;) Lite eldar tänds den 24:e, de är allt.

Men jag känner med dig, ensam exilsvensk och allt. Du får ta med dig frugan till Sverige ett år, så kanske hon förstår?

The Pale Green Woman said...

Lyssna på frun. Hon är klok.

Ms.Take said...

Smakar inte alls samma inne, I hear you...

Maria, Barcelona said...

Nä, en svensk fryser icke av lite regn. Inte när det är Midsommar i alla fall. Eller hur är det nu?

Nini said...

Jodå, sill smakar psis likadant ute som inne, jul som midsommar: inte så gott.

Men det hör till, så det är bara att äta. Iaf 2 ggr per år.

Peppe said...

I Finland firar man midsommar precis som i Sverige. Man byter bara ut Små grodorna mot the occaional knivslagsmål och drunkningsolycka.

Kei said...

Glad jävla midsommar.

Mitt tillägg blir att berätta hur mina grannar härute på åkern gör.

De inleder midsommarfirandet med att (under friskt intagande av Berras Brända) svepa in hela "täppan" i en pressenning (vit).

När de sedan tänder grillen, färgas presenningen ilsket grå och gästerna förvandlas från hembräntmarinerade fårskallar till hembräntmarinerade, RÖKTA fårskallar.

Jag tror att jag är den enda här på landet som äter något så kultiverat som sill...

Shadow said...

Å > Konstigt att inte grannlandet har samma vanor. Jag räknade kallt med att de firade på samma sätt som oss i Sverige. Intressant!

Pale Green > Suck, ja, hon är väl det.

Ms. Take > Thanks for your support!

Maria > Det får allt börja snöa innan jag fryser.

Nini > Av någon anledning så misstänkte jag faktiskt du inte var så vidare förtjust i sill...

Peppe > Tack! Låter ju kul!

Kei > Se där. Det finns variationer även inom landet!

Nini said...

Men det säger ju sig självt! Sur, rå fisk lixom! Som sushi gone bad eller nåt.

Det finns 2 sorters sill som är ok, senapssill och vitlökssill. Smakar inte sill, därför ok.

Brukar ta en bit av varje bara för att ha "rätt" att ta mängder med färskpotatis :)

Shadow said...

Nini > Ah, senapssill är även en av mina favoriter.

EGO said...

Ingen midsommar i Danmark! :-(