Tuesday, July 31, 2007

Digitalkamera

Min gamla vän orkade inte med längre. Allt blev bara vitt. Alla minnen som vi försökte fånga tillsammans blev bara en vit vägg, på 6 megapixlar. Alltså var det dags att köpa en ny digitalkamera och jag pallrade mig iväg till elektronikvaruhuset på lunchrasten för att se vad de hade att erbjuda.
Min senaste kamera köpte jag för 3 år sedan och då snackades de mest om megapixlar och eventuell optisk zoom. Numera finns det mängder av nya finesser som förbryllar och gör valet svårare.
Ett urval på närmare 250 modeller gjorde inte mitt uppdrag lättare heller.
Det som stör mig är att killarna i butiken pratar om sina produkter som om jag verkligen visste något om kameror, vilket jag inte gör. De talade i gåtor och i slutändan ville jag ha alla finesser och funktioner, som så finurligt hade presenterats för mig, trots att jag inte förstod vad de menade. Det lät bra i alla fall. Jag frågade killen vad han skulle ha köpt själv om han fick välja vilken modell som helst. Han pekade på en Panasonic och sa att han utan tvekan skulle ha köpt just den modellen.
Okej, jag litade på honom och köpte den, samtidigt som jag tänkte att det var tur att jag inte befann mig i Mercedes bilsalong för att köpa en bil...
Men faktum är att jag kom billigt undan.
För drygt 3500 kronor kom jag ut med en ny kamera, 4GB minneskort och ett extra batteri.
Nu ska här plåtas alltså. Eventuellt blir det lite mer bilder här i bloggen framöver. Om jag bara lyckas lära mig alla funktioner vill säga, vilket just nu ser mörkt ut.
Dessutom så förundras jag över att en sådan liten kartong kan innehålla så många tillbehör och bruksanvisningar.



Panasonic DMC-TZ3

3 comments:

Lo said...

jag hade också ett himla jobb att försöka välja kamera när jag köpte en för ett tag sedan, snacka om djungel! Med din smarthet kommer du inom kort att kunna alla funktioner på din kamera (om du nu behöver dem):)
Ser fram emot dina bilder!

Nini said...

Jag fick en kamera av mitt ex för 3 år sedan och då var det den värsta häftiga Fuji som fanns.

Jag har fortfarande inte läst instruktionsboken så jag vet fortfarande inte hur jag ska ta bilder som blir skarpa utan blixt. Mongokamera :|

Nini said...

Sorry, jag menar för 4 år sedan...