Tuesday, July 31, 2007

En annorlunda kväll

Jag har fint besök av en klient från Europa nu.
I dagarna tre, ska jag ta runt honom och hans sekreterare på olika ställen. Byggarbetsplatser, lagerlokaler och otaliga konferensrum står på programmet. Vi är riktigt stiliga i våra kostymer och hjälmar på huvudet. Med ritningar under armarna springer vi runt från plats till plats och diskuterar planlösningar.
Eftersom det är så varmt ute, så löste jag ut en av företagets bilar med tillhörande chaufför.
Vi har chauffören även på kvällarna, ibland långt in på natten. Han får snällt vänta medan vi äter middag. Som oftast får han också vänta utanför de otaliga ölpubar som vi besöker likt vattenhål i en öken. Det är en ganska rolig kontrast att se den stora svarta bilen, med chaufför i hatt och vita handskar, stå och vänta utanför ett schaskigt ölhak.

Igår åt vi middag på en fransk restaurang. Jag gav chauffören matpengar och bad honom att komma tillbaka och hämta oss om tre timmar.
Efter tre timmar är vi klara och går ut för att ta bilen till nästa ställe.
Bilen står utanför men chauffören syns inte till. När jag kikar närmare, så ser jag att han ligger utsträckt i baksätet. Det bådar inte gott...
Jag öppnar bakdörren och hör hur han åmar sig därinne. Han skruvar på sig och ber om förlåtelse, om och om igen.
Det visar sig att han har ätit på ett utestånd och förmodligen blivit matförgiftad. Han är inte kapabel att köra bil, det är en sak som är säker. Ännu säkrare är att varken klienten eller jag heller är kapabla att framföra ett fordon på allmän väg i vårt skick.
Chauffören måste till sjukhus, men problemet är vad vi ska göra med bilen. Vi kan ju inte bara lämna den på gatan! Det är då klientens sekreterare kommer till vår räddning. Hon har knappt yttrat ett enda ord hittills och plötsligt piper hon fram att hon kan köra bilen. Hon har inte druckit någonting.
Perfekt! Jag sätter mig med chauffören i baksätet och min klient sitter i framsätet bredvid sin sekreterare som kör. Inte riktigt så som jag hade tänkt mig att kvällen skulle sluta.
Vi kommer fram till sjukhuset och jag ber min klient att ta en taxi till sitt hotell.
Sedan satt jag i väntrummet tills klockan 4 i natt, då min chaufför äntligen blev utsläppt igen.
Han såg ut som skit och eftersom jag hade nyktrat till, så blev det jag som fick köra hem honom i stället. Från hans hem tog jag sedan en taxi och var hemma vid 6-snåret i morse.
Klockan 9 var jag på kontoret igen och löste ut en annan bil och chaufför.
Jag tror att jag ska bjuda in även chauffören på kvällens middag, bara för att vara på den säkra sidan.

4 comments:

Lo said...

vilken historia! du låter som dagens hjälte, och sekreteraren också!

Nini said...

Vad hade han ätit??

Shadow said...

Lo > Klientens sekreterare får ses som hjältinna. Hon lyckades manövrera den stora bilen i en stad som hon aldrig har kört i.

Nini > Han hade ätit någon form av kycklingspett.

Nini said...

Hmm... illa tillagad kyckling är INTE kosher!!