Tuesday, July 17, 2007

Fördelad arbetsbörda

Som ni alla vet, så går ju jobbet i vågor.

Det kan vara hur lugnt som helst under period, för att sedan bli raka motsatsen med stress, bortglömda luncher och övertid hela dygnet.
För att få bättre spridning på arbetet och en jämn fördelning över hela året, så borde man redan nu kunna förbereda sig.

Om man jobbar som vanligt, fastän att det är lite att göra, så borde man kunna gardera sig för det högtryck som väntas senare i höst. -Japp, det gäller att kunna analysera och spå framåt i tiden och på det viset kunna neutralisera de perioder då det är extra mycket jobb.

Jag har därför funderat på att börja svara på mejl redan innan jag får dem.
Jag kan till exempel redan nu skicka ut ett antal mejl där jag skriver "Sorry, but your price is too high. If you can not adjust your price according to our requirements, we are forced to look at other alternatives."
Sedan kan jag fortsätta med att skicka iväg ett helt gäng mejl där det står "Please inform status of your latest delivery, which is already behind time-schedule."
Redan här borde jag ha garderat mig ganska rejält, tror jag.
Om jag inte vill spara på något så kan jag även skicka iväg några mejl med "Thanks for the invitation, but unfortunately I will be abroad on a business trip on your proposed date. I look forward to meet you for a round of 18 at some other occasion."

Andra taktiska svar som kan skickas på förutspådda mejl kan vara:
-"Thanks. However, I'm not fully briefed yet, so please discuss the details with my secretary."
-"I agree, but please discuss the details with my secretary."
-"Thank you. Your proposal seems to be in line with our own objectives. Please discuss further with my secretary."
-"Sorry, but due to other priorities, I have to postpone for the time being. In the meantime, please discuss with my secretary."
-"Thank your for your proposal. But due to my own negligence and total lack of interest, I have to decline. However, my secretary might be interested."
-"Sorry guys, no beers for me tonight. I'm expected at home, but my secretary might be interested."

Ibland undrar jag om jag ens behövs här på företaget...

6 comments:

Lo said...

haha! vad roligt! men som sagt... den där lönehöjningen för sekreteraren är väl helt på sin plats ;)

Å said...

Kan man få låna din sekreterare när du är på semester? Hon skulle kanske få ordning på mig med, och dessutom skulle väl en snabbtur till skandinavien förbättra hennes svenskakunskaper så att ni kan snacka skit tillsammans utan att din chef förstår?

Shadow said...

Lo > Den kommer!

Å > Hon verkar inte sugen på att åka till Sverige. Hon tror fortfarande att Sverige ligger under ett glaciärtäcke.

Nini said...

Meh! Har du inte visat bilder?! Det är ju inte stenåldern lixom...

Det där med att skicka mail i preventivt syfte tror jag på. Ska sätta ihop ett redan nu och dra iväg till alla som kom på konferensen i år.
Det ska stå:
We don't have any more information for you other than what is already on our website. No really, we don't!

Shadow said...

Hon har faktiskt varit i Sverige på affärsresa. Det var dåligt väder och kallt, så nu vill hon aldrig mer åka till Sverige.

Nini said...

Haha tyyypiskt!!