Tuesday, July 24, 2007

Frustrerande konsekvens

En kollega diskuterar högt i telefonen. Han är uppenbart både frustererad och irriterad. Samtalet blir alltmer intensivt.
-"Don't call me back again!", hör jag honom säga innan han slänger på luren med en smäll.
Så bör man inte tilltala sina klienter och jag blir en aning orolig för konsekvenserna.
-"Problem med en klient?", frågar jag honom nervöst.
-"No, that was my wife", svarar han.

I övrigt så flyter dagen på som vanligt, i ett aldrig så långsamt tempo, som sommaren karaktäriseras av.
Efter en lunch på tre timmar kan jag komma tillbaka och fråga, -“Any phonecalls?”, och bara få en nekande huvudskakning som svar. Sekreteraren tittar på en modevisning på Youtube. Klockan är bara två, alldeles för tidigt för att gå ut och svalka sig med några kalla öl.
Bestämde mig för att städa upp lite på kontoret i stället.
Nu har jag sorterat en hel låda med gem i tre olika storlekar. Det var ganska givande faktiskt, men av någon anledning är mina fingertoppar kolsvarta.
En grabb i Turkiet har slagit mig i 8 raka omgångar i Backgammon och jag har äntligen tröttnat på att kasta pingviner.
Jag läser i era bloggar och bloggar lite själv också. Alltså, jag är hellre stressad så att nerverna ligger på utsidan, än att vara så här sysslolös. Borde ha sparat med att sätta ihop den där Billy-bokhyllan, för den hade varit ett perfekt tidsfördriv att banka ihop nu.

Får en idé. Ringer upp sekreteraren och ber henne kolla hur mitt schema ser ut de närmaste dagarna.
-"Nothing tomorrow, nothing the day after tomorrow, nothing this week actually, nothing next week either, nothing..."
-"OK, stop! I got it, thanks".
Imorgon tar jag alltså ledigt. I och för sig svårt att vara mer ledig än vad jag redan är, men jag syftar på total avhållsamhet från kontoret i detta fall.
-"Please tell Big B that I'm taking the day off tomorrow", säger jag till min sekreterare.
-"He's on holiday", svarar hon.

Imorgon planerar jag alltså att sitta hemma och göra ingenting, i den mån jag klarar av det.
Laga mat kanske? Men Mrs. Shadow brukar inte uppskatta när jag står i köket. Vet inte varför, men kanske kan det kan bero på att jag lyckas använda precis alla husgeråd och ingredienser som finns tillgängliga i köket, med resultat därefter.
Hemhjälpen brukar behöva jobba övertid efter att jag har våldtagit köket, så hon uppskattar inte heller mina plötsliga matlagningsanfall.
När vi sedan avnjuter slutprodukten av min gastronomiska orgie, så brukar frun alltid ha den lokala pizzerians utkörningsmeny och telefonen inom en armlängds avstånd.
I morgon kommer jag förmodligen att plocka ogräs eller något. Eventuellt sortera fågelfrön.

Ringer frun för att meddela att jag har tagit ledigt imorgon.
-"Great!", får jag som svar, "I have a couple of things I would like to buy at IKEA".
Neeeej, pust, flämt, stön, spott och fräs! Inte en heldag på IKEA igen! Pallar inte.
Vi åker alltid dit det första vi gör på morgonen, så att vi kan få resten av dagen fri, men lik förbannat så slutar det med att vi äter alla dagens mål mat där – frukost, lunch och middag.
-Hur gammal får man högst vara för bollhavet förresten?

Ringer sekreteraren igen. -"Can you book me for a very sudden meeting with Andrew tomorrow?"
-"He's on holiday".
-"Tom?"
-"Also on holiday".
-"Rajit?"
-"Holiday!!!"
-"Why is everyone on holiday except me?!", gnäller jag frustrerat.
-"Because you are covering for them!"
Ah, makes sense!

Okej, IKEA, here we come! -Med ett fett kreditkort och en fru som bara ska köpa en diskborste!
...Fat chance!

9 comments:

The Pale Green Woman said...

Glöm inte att fota de som äter köttbullar med pinnar!! Fota allt du ser förresten, jag har lite specialintressen när det gäller IKEA runt om i världen.

Nini said...

Moahahahahahaha en day off!? Jag ser framför mig hur Mrs Shadow pinnar på med huvudet högt, handväskan på axeln och målet inställt medans du traskar efter, böjd som en ostbåge över IKEA-vagnen, lite sad doggy look i ansiktet och den frånvarande blicken som liksom laggar lite när den ska titta på nåt som Mrs Shadow visar upp....
"Yes honey, great. Take two."
*asg*

The Pale Green Woman said...

Nini, du har sett mönstret förr på IKEA va? :-) Männen brukar oftast vakna till först vid köksavdelningen när det börjar handla om att verkligen BYGGA något. Timell-nerven börjar rycka lite.

la linda said...

helt underbart skrivet!! första besöket här men absolut inte det sista. jag lägger in din länk hos mig och hoppas andra kan njuta och skratta som jag just gjort, tack!!

Shadow said...

Pale Green > Jag har fortfarande för avsikt att hålla mig borta från restaurangavdelningen.

Nini > Hahaha, asgarvar! Du är ju för go alltså, och du har förmodligen rätt. Nu när jag har läst det du skrev så kommer jag förmodligen att uppleva deja-vu imorgon.

Pale Green > Ingen risk med mig.

La Linda > Tack, jag kikar in hos dig också.

Nini said...

I noes ;)
Vilket kommer ge följande scenario:
Mrs Shadow pinnar på med huvudet högt, handväskan på axeln och målet inställt medans du traskar efter, böjd som en ostbåge över IKEA-vagnen, lite sad doggy look i ansiktet och då kommer du på vad jag skrev vilket får dig att spontanskratta rakt ut.
Mrs Shadow vänder sig om och undrar:
- Since when do you find IKEA funny?
- Oh nevermind, ehh...take two of those. My treat


;)

Shadow said...

Du gör verkligen mitt IKEA-besök imorgon till en prövning :)

Bittan said...

Moahahahah..inte lätt att va man på IKEA inte... har börjat gå in på din sida nu varje dag för att få läsa o skratta gott..bless you!!!
:)

Shadow said...

Tackar!