Monday, July 30, 2007

Juncus Spiralis



Det har gått ungefär 5 dagar sedan vi var på IKEA och min Juncus Spiralis (omdöpt till Junky-Spiral) håller redan på att vissna.
Jag påminns åter igen om varför jag startade leasekontrakt på alla våra träd i hemmet. Allt grönt dör i min vård.
Mrs. Shadow är inte mycket bättre hon heller. Ändå bråkar vi jämt om hur mycket vatten vi ska ge våra krukväxter. Hon påstår att jag ger växterna för mycket vatten, så att rötterna börjar ruttna. Det säger hon jämt när jag är på väg att vattna någon växt.
Därför var jag lite extra försiktig med min Junky-Spiral. Lik förbannat är den på väg att kasta in handduken.
Från kontorets dator sökte jag efter skötselråd för min nya krukväxt och finner då att Juncus Spiralis är en strandväxt, hos vilken jorden alltid ska hållas fuktig. Den gillar att plaska omkring i krukan. Om Junky dör, så kommer jag att hålla frugan ansvarig och i fortsättningen ska jag bara köpa uppstoppade växter.

7 comments:

Nini said...

IKEAs växter brukar annars svara bra på "tough love". Späk dom jävlarna med för lite vatten så har du tillslut extremt väluppfostrade växter som klarar 2 veckor själva :)

Sofia Quant said...

haha..uppstoppade växter, aldrig hört talas om..låter kul..men hårt, annars funkar plast också lite mjukare kanske :D

Anonymous said...

Jag har köpt en hel del sådana...samtliga har döttefter ett par veckor...

Shadow said...

Nini > För sent nu.

Sofia > Plast har jag i balkonglådorna.

Anonym > Tack för de orden! De gav mig styrka.

Nini said...

Åh crap..

The Pale Green Woman said...

Den där sorten dör nästan på vägen hem från IKEA, undvik dem. Skaffa något tåligare.

Anonymous said...

Keep posting stuff like this i really like it