Tuesday, July 10, 2007

Naturlig köbildning?

För några veckor sedan...
En bil kom och hämtade upp mig på Shanghais flygplats.
Ett fabriksbesök väntade och jag satte mig tillrätta i bilen.
Det var köbildning och luften var dålig. Avgaserna hängde som en dimma över staden.
En bit längre fram hittar vi orsaken till köbildningen. En död person ligger och blockerar ena filen och alla bilar måste samsas om en fil. När vi kommer förbi så lättar trafiken direkt.
Jag gör mitt fabriksbesök, äter en sen lunch ihop med ägaren och kallar sedan på bilen som ska ta mig tillbaka till flygplatsen igen. Jag har klarat av hela besöket på strax under 5 timmar.
På vägen tillbaka är det köbildning igen. Vi kryper fram och efter 1 timma i kö så kommer vi till slut fram till flaskhalsen och orsaken till köbildningen.
Samma döda person ligger fortfarande kvar på gatan. Det är helt ofattbart alltså! Inga myndigheter har brytt sig om att flytta på liket, trots att det har gått mer än 6 timmar sedan jag passerade tidigare.
Detta är landet som ska hålla i de olympiska spelen nästa år.

4 comments:

Sara said...

Bleeeeee, inget sånt hände när jag var i Shanghai... fast jag kanske var för upptagen med att titta på andra saker för att märka eventuella döda kroppar. Bleeeee!

Lo said...

ja, jag undrar också hur det ska gå efter att ha varit i peking nyss.

Nini said...

Eeeeew!! Vart har respekten för de döda tagit vägen?!?

Shadow said...

Sara > Det händer nog inte titt som tätt, men ändå...

Lo > Senaste nyheterna här informerar att det är allmän praxis att blanda hackade kartonger i köttfärsen i Kina.

Nini > De har inte respekt för något.