Friday, July 20, 2007

New Kid in Town

Jag är ensam, med en underbart vacker solnedgång.
Solens sista strålar kastar ett sprakande glitter över den stilla havsytan. Palmerna sänker sina skyddande blad över den lilla terassen jag sitter på. En ekorre snor åt sig två jordnötter direkt ur skålen på bardisken.
Jag hade tänkt att segla, men det visar sig vara totalt lönlöst. Det blåser inte en endaste vindpust här, trots att ön ligger mitt i ett mycket stort hav.
Jag snorklar på dagarna och avnjuter drinkar med små parasoller på kvällarna.

Jag sitter som vanligt i hotellbaren på stranden. Hotellet är litet, endast 30 rum. Det är lågsäsong och jag har bara mött tre andra gäster.
En mycket söt bartender ser till att mitt glas aldrig står tomt.
Vid horisonten hänger ett pärleband av stjärnor, och månens sken får stranden att likna ett diamantklätt täcke. Tropiska insekter gör sig påminda med sina lockljud, idogt sökandes efter en partner i den stilla sommarnatten.
Ett band går upp på den provisoriska scenen. Jag vilar hakan i mina händer och förväntar mig gamla countrysånger från 60-talet. Första låten är "New Kid in Town" med Eagles. Texten uppmuntrar inte min sinnesstämning.
I brist på ämnen att prata om, frågar jag bartendern "Do you come here often?".
Hon ler mot mig och svarar, -"That's original!".
-Sorry...
Hon går in i köket och jag hör hur det skramlar där inne.
Hon kommer ut igen och ställer ett fat med melonbitar framför mig.
-"From the garden", säger hon och sticker en tandpetare i en av bitarna.
Jag undviker att fråga om varför hon häller salt över melonbitarna.
"Are you traveling alone?", frågar hon.
"Yeah, just taking a short break from reality", svarar jag.
"If you go and sit on the beach, you will be approached by a very beautiful girl", säger hon och blinkar mot mig.
Jag skrattar och svarar "Yeah, sure...".
Men hon är rastlös och envisas med -"I'm not kidding. Go sit on the beach, now!".
Jag möter hennes blick och ser ett visst allvar i de förväntansfulla ögonen.

Med fötterna släpandes efter mig i sanden, söker jag ut en plats i gränsen mellan ljuset från strandbaren och totalt mörker. Jag sätter mig ned och förvånas över hur kall sanden känns.
"Just wait for a while!", hör jag bartendern ropa i bakgrunden.
Stjärnorna är tydligare här. Så otroligt många! Ljudet från vågorna är sövande. Insekterna verkar fortfarande vara på jakt efter en partner.

Plötsligt känner jag en närvaro vid min sida. En välkomnande värme.
En Golden Retriever sitter bredvid mig. Hon är hur söt och go som helst. Jag lägger armen om henne och kliar henne under hakan. Hon lägger sin tass på mitt knä.
Vi sitter tätt tillsammans och tittar ut över det mörka havet, på stjärnorna i horisonten. Tiden står stilla.
Plötsligt reser hon sig och försvinner in i mörkret igen.
Jag går tillbaka till baren. När jag sätter mig på barstolen igen, så frågar bartendern -"Did you meet her?"
-"Yeah, I met her. Thanks for the introduction. We have date tomorrow evening again".
-"She has a thing for lonely men", säger hon och klappar mig på handen. "You can go for a walk together, if you like."
-"I don't want to rush things...", svarar jag och dricker ur mitt glas.
Månen har vandrat vidare in bland palmerna. Vågskvalp. Insekter. Doft av hund.
Tiden måste verkligen ha stått stilla, för bandet spelar "New Kid in Town" igen.
Jag tackar för mig, skriver mitt namn på notan och gör mig klar för att gå tillbaka till mitt rum. Jag vänder mig om och frågar bartendern -"By the way, what's her name?".
-"James".
Den lokala befolkningen verkar ha en ganska diffus uppfattning om kön.

Tillbaka på mitt rum tar jag en kall öl ur kylskåpet och öppnar balkongdörrarna. Den svala kvällsluften fyller mina lungor.
Jag sätter mig på balkongstolen och hör avlägsna toner från strandbaren. Jag tar en stor klunk ur flaskan och mår bra samtidigt som jag konstaterar att bandet har en väldigt begränsad repertoar.
De spelar "New Kid in Town" igen.

7 comments:

sanna said...

väldigt vackert skrivet, kändes precis som om jag var där själv, och det var riktigt härligt!

Jisses_Amalia said...

wow...vilka fler dolda talanger har du? Fast iofs, vid närmare eftertanke har jag tyckt att du är en hejare på att skriva hela tiden *ler*

Lo said...

det låter helt underbart det här! vad poetiskt och vackert Shadow!som ur en film.

Nini said...

Naaaah va sött :)

Alley Cat said...

Åh! Vackert... Den villkorslösa kärleken som endast ett djur kan ge!

Du har så många sidor Shadow. Fin-fina sidor...

The Pale Green Woman said...

Ååh bästa sortens dejt! Vem vet, kanske gillar hon krabbfiske också?

Shadow said...

Alla > Tackar!

Pale Green > Hon hjälper mig nog att äta upp krabborna. Förresten så klättrar krabborna i träden här.