Sunday, July 22, 2007

Nytt ord - buoyancy

Okej, nu har jag dykt också. Fridykning bland korallrev.
Innan vi åkte ut till korallreven var vi alla tvungna att gå en enkel kurs i fridykning.
Vi fick lite instruktioner om hur man gör för att komma djupt ned, utan att förbruka för mycket syre, etc.
Sedan skulle vi prova ut våtdräkter och viktbälten.
Bredvid klubbhuset låg en 6 meter djup pool där vi fick träna och lära känna utrustningen bättre.
Blybältena ska anpassas efter personens vikt och volym, och instruktören gjorde beräkningar för oss alla. För beräkningarna använde han en slags formel, som en snubbe som hette Archimedes eller något hade uppfunnit för en herrans massa år sedan.
Det tog skitlång tid för varje person.
Jag orkade inte vänta utan fäste några vikter på bältet och hoppade i bassängen. Jag flöt som en kork.
Upp igen och fästa två tyngder till på bältet. Flöt fortfarande som en kork.
Jag klättrade upp ur poolen och bytte ut alla tyngder mot “modell större”. Det funkade fortfarande inte. Jag flöt som en kork.
Vi det här laget började det bli tröttsamt att ta sig upp och ned i poolen, så jag hängde på rejält med tynger och hoppade tillbaks i vattnet.
Jag sjönk som en gråsten. Jag slog svanskotan i bassängbottnen.
Trumhinnorna kändes som om de skulle sprängas och halvt i panik försöker jag ta mig upp till ytan, 6 meter ovanför.
Jag är tung och det känns som om jag sugs tillbaka mot botten. Jag kommer ingen vart. Jag försöker få av mig tyngderna, utan resultat. De är fastlåsta. Jag samlar mig och kommer på att hela bältet enkelt kan lossas genom att öppna spännet.
Blå i ansiktet kommer jag till slut upp till ytan igen, utan blybälte, precis lagom för att höra instruktören säga, -"...and you can easily release the belt in the same manner as when on an airplane".
-Det är då fan att jag aldrig..., otålig..., fan!
Det där med att lyssna på instruktioner alltså... Och Archimedes, -han var nog inte så dum han heller.
Jag dök i alla fall djupare än någon annan person idag, men vissa påstod att poolen inte räknades.
-Eff you!

4 comments:

Lo said...

såg ingen att du testade på egen hand? du får sluta vara så busig ;)

Shadow said...

Lovar bättring!

Nini said...

Hahahahahahahaaaaa!!!

Otålig sa du va? ;)

Shadow said...

Mycket!