Monday, July 02, 2007

Semestertider

Jag märker att det är semestertider hemma i Sverige.

De flesta mejl jag skickar kommer tillbaka med ett automatsvar typ,
-"Jag är på semester nu och kommer tillbaka igen den andra veckan i augusti. Glad sommar!"
Det är för mig ett under att svenska företag inte går i konkurs under sommaren.
Hur kan man helt släppa all business i 5-6 veckor? Jag jobbar internationellt med många olika länder, men det finns nog inte något annat land i mitt nätverk som klarar av att ta en sådan lång timeout som Sverige gör. För en timeout är precis vad det är.
Det mesta stannar upp och om något problem skulle uppstå, så får man snällt vänta tills i augusti.
Väldigt få personer vidarebefordrar nämligen till sina kollegor, men det kan ju också bero på att det inte finns några kollegor som jobbar. Alla har helt enkelt semester.
Eventuellt kan man få tag på någon sommarpraktikant och skälla ut denne bara för att få avreagera sig.
Ett företag som jag har kontakt med kan inte ens göra några leveranser under juli månad. Lagret är stängt, får jag som svar. Det är samma företag som lovade att fylla upp lagret innan produktionen går på semester i juli. -Vad är det för mening att fylla upp lagret om det ändå är stängt?
Jag har alltid undrat om svenska företag tar igen det som de förlorar på sommaren, under de resterande månaderna av året? Jag tror knappast det. Arbetsmoralen, och även de flesta företag, verkar ju gå på tomgång redan från i början av juni.
Det betyder alltså att det finns potential för 10-12% ökad produktivitet, försäljning och vinst. En liten skattkammare som skulle kunna utnyttjas om man bara fördelade semestern lite bättre.
-Folk som seglar får ta ledigt under sommaren, medan de som åker skidor bara får ta ledigt under vintern. Inte världens bästa lösning kanske...

Ni ska veta att ni har det bra i Sverige.
4 veckors kontinuerlig semester, även för kontorsarbetare, är rena lyxen jämfört med i många andra länder. I USA skulle ingen människa ens våga lämna kontoret länge än två veckor, med risk för att förlora sin position. -Låter jag bitter? -Inte ett dugg, men jag vet att om jag någon gång startar ett företag, så kommer jag inte att lägga det i Sverige. Det vore en ekonomisk katastrof!
Men det finns också en positiv sida med den svenska semestern, som jag är minst lika glad över som ni är. Det är nämligen mycket enkelt även för mig att ta semester under denna period.

Me: -Hallojs Boss, jag tar ledigt i några veckor nu.
Boss: -Men vem ska ta över ditt arbete under tiden då?
Me: -No need to worry Boss! Alla mina kontakter är på semester, så jag får ändå inget gjort.
Boss: -Oh, of course! Glad sommar!

4 comments:

Nini said...

Det är faktiskt helt sjukt... Jag sitter, som en av få, på kontoret även den här veckan och det är ingen som gör nånting för alla andra är ju på semester!!

Sure, det är ju skönt att sitta här och läsa bloggar och få betalt, men please? Vi har perma-siesta i 2½ månad! Det är helt sjukt...

Shadow said...

Sverige i ett nötskal.

.m. said...

Äh, kom igen då. Vi är rätt pliktuppfyllande och präglade av Luther så vi tar nog igen det. Vet inte om jag skulle säga att sydeuropéerna har bättre arbetsmoral än oss. Och jag är mycket tveksam om terrorväldet över arbetarna i USA gör att alla företag i USA är mycket mer lönsamma.

Shadow said...

.M. > Okej, då startar jag inte företag i Sydeuropa eller USA heller.